Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Samlingstråd om vinterförvaring av växter.
          addo
          Inlägg 25-10-2012, 12:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Hej jag tänkte det kunde vara kul att höra hur in vinterförvarar era ej härdiga växter, oavsätt om det är en jordkällare med Dahliaknölar eller ett växthus med fiberbananer. Oj jo! Ni som tar in era damm fiskar kan väll beskriva hur ni gör också.

Hmm, finns det något annat levande man tar in över vintern, burfåglar eller något annat husdjur som går ute på sommaren?

Skriv av er och visa gärna massor av bilder!

Jag själv har en kombinerad förvaring av fisk och växter i en vinterträdgård där jag håller ca 10 grader på vintern. Jag återkommer med bilder och en närmare beskrivning i kväll.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          addo
          Inlägg 31-10-2012, 14:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Ordentligt fint du har Alexander!

Jag själv har märkt en otrolig skillnad på hur växterna växer mellan dagsljuslysrör och aquarell, Sylviana aquastar har jag inte testat men dom ska vara ganska lika aquarell om jag förstått det rätt.

Fina guldfiskar jag gillar när dom har normal kroppsform, du har ju dessutom ett tillräckligt stort akvarium åt dom tummenupp.gif

Du råkar förresten inte veta var man får tag på citrusar som ger god frukt jag har en kumquat från plantagen som växer och mår bra, men frukten duger endast att titta på sad.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-10-2012, 20:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (addo @ 31-10-2012, 14:18) *
          Ordentligt fint du har Alexander!

Jag själv har märkt en otrolig skillnad på hur växterna växer mellan dagsljuslysrör och aquarell, Sylviana aquastar har jag inte testat men dom ska vara ganska lika aquarell om jag förstått det rätt.

Fina guldfiskar jag gillar när dom har normal kroppsform, du har ju dessutom ett tillräckligt stort akvarium åt dom tummenupp.gif

Du råkar förresten inte veta var man får tag på citrusar som ger god frukt jag har en kumquat från plantagen som växer och mår bra, men frukten duger endast att titta på sad.gif

Ja det är väl nästan samma typ ? tror jag det brukar skrivas på bland annat zoopet.

Lite tomt i karet, dock verkar dom inte bry sig. 375L med 8fiskar. Älskar guldfiskar så hårliga och faktiskt personliga. Man får nästan beställa från utlandet för att få bra citrusar, man hittar oftast i Sverige utan sortnman så man vet inte exakt vad man får om det är en bra sort, men calamondin och citron är ju enkla att få frukt på, apelsin sådär beror om man just hittar en bra sort. Lime är lätta om dom får värme och ljus.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 31-10-2012, 20:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 31-10-2012, 20:22) *
          Ja det är väl nästan samma typ ? tror jag det brukar skrivas på bland annat zoopet.

Lite tomt i karet, dock verkar dom inte bry sig. 375L med 8fiskar. Älskar guldfiskar så hårliga och faktiskt personliga. Man får nästan beställa från utlandet för att få bra citrusar, man hittar oftast i Sverige utan sortnman så man vet inte exakt vad man får om det är en bra sort, men calamondin och citron är ju enkla att få frukt på, apelsin sådär beror om man just hittar en bra sort. Lime är lätta om dom får värme och ljus.

Lite växter, någon rot eller sten och en bakgrund kan du väl kosta på dem? Det behöver ju inte kosta så mycket och det är de väl värda sötnosarna. wink.gif
          Bakgrunden behöver ju inte var en flashig i 3D utan skulle i princip kunna bestå av mörkre papp el dyl, växter kan man få för några tior styck eller helt gratis (jag har lite javaormbunke över t ex) och stenar kan man plocka ute i trädgården och tvätta av i hett vatten. smile.gif

Dessutom är det ju reglerat i lag:
          "För att fiskar ska må bra behöver de möjlighet att gömma sig och söka skydd. Därför måste minst en sida av akvariet vara insynsskyddad. Även inredningen i akvariet ska medverka till att ge fiskarna skydd."
          http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...4d80002613.html
          http://www.jordbruksverket.se/download/18....DFS_2005-08.pdf

Annars är jag väldigt imponerad av hur mycket växter du varje år vinterförvarar och får att överleva! Härligt! smile.gif

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-10-2012, 21:04
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Kryddan03 @ 31-10-2012, 20:46) *
          Lite växter, någon rot eller sten och en bakgrund kan du väl kosta på dem? Det behöver ju inte kosta så mycket och det är de väl värda sötnosarna. wink.gif
          Bakgrunden behöver ju inte var en flashig i 3D utan skulle i princip kunna bestå av mörkre papp el dyl, växter kan man få för några tior styck eller helt gratis (jag har lite javaormbunke över t ex) och stenar kan man plocka ute i trädgården och tvätta av i hett vatten. smile.gif

Dessutom är det ju reglerat i lag:
          "För att fiskar ska må bra behöver de möjlighet att gömma sig och söka skydd. Därför måste minst en sida av akvariet vara insynsskyddad. Även inredningen i akvariet ska medverka till att ge fiskarna skydd."
          http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...4d80002613.html
          http://www.jordbruksverket.se/download/18....DFS_2005-08.pdf

Annars är jag väldigt imponerad av hur mycket växter du varje år vinterförvarar och får att överleva! Härligt! smile.gif

Jo dom hade växter innan, vilket dom antingen ryckte upp eller åt upp, så jag flyttade över växterna som var något fina till ett annat kar och slängde resten då det såg tråkigt ut, och det är ganska kallt vatten och ingen belysning så har svårt att få vissa akvarieväxter att klarar sig. får köpa plastväxter annars ?

Men är redan i tankarna med att istället bygga upp en stenmiljö och ev förankra tåliga växter i krukor eller ev köpa lerrör. Vill inte heller att dom ska förlora simutrymme men dom verkar dock inte bryr sig så mycket från innan till nu, synd man inte kan fråga dom giggle.gif

Redigerat av Alexander-VG-zon3: 31-10-2012, 21:11

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 31-10-2012, 21:15
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 31-10-2012, 21:04) *
          Jo dom hade växter innan, vilket dom antingen ryckte upp eller åt upp, så jag flyttade över växterna som var något fina till ett annat kar och slängde resten då det såg tråkigt ut, och det är ganska kallt vatten och ingen belysning så har svårt att få vissa akvarieväxter att klarar sig.

Men är redan i tankarna med att istället bygga upp en stenmiljö och ev förankra tåliga växter i krukor eller ev köpa lerrör. Vill inte heller att dom ska förlora simutrymme men dom verkar dock inte bryr sig så mycket från innan till nu, synd man inte kan fråga dom giggle.gif

Jo, jag vet att de är något av akvariets kossor eller grisar kanske är en bättre beskrivning. giggle.gif
          Jag har själv slöjstjärt och jag har upptäckt att just javaormbunke funkar bra då de har lite tjockare blad, gärna växer på stenar och rötter istället för sanden där de bökar omkring och dessutom är ganska tåliga vad gäller temperatur och ljus. Anubias (både stora och små) funkar också bra och på ungefär samma sätt. De tycker jag dock växer lite långsammare och ger inte lika mycket skydd. "Andmat" är också bra då får de lite skydd ovanifrån och dessutom lite sysselsättning då de gärna betar underifrån på dem. Har man guldfiskar är det ingen större risk att "andmaten" tar över. wink.gif
          Man behöver ju inte inreda hela ytan utan någon form av bakgrund (vanlig vattenbaserad målarfärg funkar också) och sedan inreda en hörna med växter, sten och ev rötter. smile.gif

Redigerat av Kryddan03: 31-10-2012, 21:17

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera

Inlägg i den här tråden
          addo   Samlingstråd om vinterförvaring av växter.   25-10-2012, 12:09
          Bassam   Hej Dessa växter mest till rädsla är frost, så ka...   25-10-2012, 22:33
          addo   Hej Dessa växter mest till rädsla är frost, så ka...   26-10-2012, 19:22
          Monaxe   Har en friggebod som får fungera som vinterbostad ...   25-10-2012, 22:40
          Wilmer   Numera får fuchsior, citrusar, pelargoner, amaryll...   25-10-2012, 23:01
          Alexander-VG-zon3   Ska bli kul att se bilder :tummenupp: Själv har ...   25-10-2012, 23:07
          Wilmer   http://217.70.34.228/forums/uploads/1289939991/gal...   26-10-2012, 00:15
          addo   Wilmer, bilder är alltid trevligt! Min vinter...   26-10-2012, 16:58
          addo   Så här ser det ut inne. http://217.70.34.228/foru...   26-10-2012, 17:09
          addo   Och där dog den tråden :(   29-10-2012, 09:11
          Bassam   Hej Jag bor nu i en lägenhet och jag har inte en ...   29-10-2012, 23:09
          Britt-Marie i Bohuslän   Har en underbar Dahlia som jag brukar låta vissna ...   30-10-2012, 16:41
          addo   Har en underbar Dahlia som jag brukar låta vissna ...   30-10-2012, 17:04
          addo   En fundering kring belysningstid. På trädgårds fo...   30-10-2012, 17:11
          Alexander-VG-zon3   En fundering kring belysningstid. På trädgårds fo...   30-10-2012, 20:00
          addo   Och jag har kört minst 12timmar i mina kar :tummen...   31-10-2012, 09:10
          fvd   Jag lägger mina dahliaknölar i kartonger eller pås...   30-10-2012, 17:36
          CillaM   Fy vad avundsjuk jag är på din vinterträdgård addo...   30-10-2012, 22:04
          Alexander-VG-zon3   Tycker inte det är slöseri när växterna mår toppen...   31-10-2012, 10:35
          addo   Jo dom hade växter innan, vilket dom antingen ryck...   31-10-2012, 23:17
          Kryddan03   Jag kan utöka kryddans växtlista med vattenpest, j...   31-10-2012, 23:39
          Alexander-VG-zon3   Jag kan utöka kryddans växtlista med vattenpest, j...   01-11-2012, 18:46
          addo   Dessutom är det ju reglerat i lag: [i]"För a...   31-10-2012, 23:09
          Alexander-VG-zon3   Har du tipps på butiker som säljer citrus? Har du ...   01-11-2012, 18:53
          MrsB   Hej Jag har citron, lager samt en jättestor Tamari...   31-10-2012, 18:47
          addo   Hej Jag har citron, lager samt en jättestor Tamari...   31-10-2012, 19:18
          addo   Bättre sent än aldrig. Här kommer lite bilder från...   02-05-2013, 18:40

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 21:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon