CITAT (Monica i Nässjö @ 12-11-2012, 09:49)

Läste något intressant i vår morgontidning idag, varje vecka är det en trädgårdmästare som skriver en artikel om olika ämnen och den här gången handlade det om hästgödsel.
Enligt honom så innebär det att strömaterialen, torv, spån eller halm, får näringen att bli fastlåst i svåra näringsföreningar och att det kan ta flera år innan näringen blir tillgänglig för växterna genom mikroorganismernas nedbrytning. Han påstod att hästgödsel som man hämtar från t.ex stall alltså mest ska betraktas som jordförbättring och att man bör tiläggsgödsla med hönsgödsel e.dyl.
Det här var en nyhet för mig. Jag hämtar varje år en stor hög med hästgödsel uppblandad med halm och jag trodde faktiskt att det skulle räcka näringsmässigt. Jag får nog börja slänga på lite hönsgödsel också, åtminstone på mer näringskrävande växter.
Hur resonerar ni andra som har tillgång till hästgödsel, tillför ni extra näring? Och i så fall, på vilka växter?
Hej Monica
jag har endast använt häst/halmgödsel som grund vid anrättande av rabatter för jordförbättring, men skulle nog säga att generellt innehåller den inte så mckt näring (den går åt för nedbrytningen av halmen) men resultatet beror ju oxå på hur välbrunnen den är. Sen spelar ju din jordkvalitet oxå roll. Lerjord, sandjord, tung lerjord, mulljord osv. Vad som är bra här kanske inte är så nödvändigt hos andra. Läs med fördel Philippe Plönninges bok Den goda jorden, där finns mckt jordnyttigt att hämta!
Hälsningar
gunilla