Jag måste erkänna att jag inte lyckats hålla mig. Har redan läst till s. 108 ...

Ska dock försöka hålla mig till s. 59 - 83, just nu.
En liten grej, eftersom vi tidigare snackat om vattenkannor, ser ni bilden på s. 58. Där har vattenkannan REDAN fått sin nuvarande form (år 2012) !!
På sidan 60 (vä stycke, mitten) skrivs det att humlegården inte inlemmas med den övriga trädgården, utan "förblir en egen isolerad enhet". Varför det, tror ni ? Sprider den sig ohemult ? Som kirskål, typ ? Jag har ingen själv (ÄNNU !!), så det kan vara bra att veta.
Vitlök visste jag inte, att den kommit in så tidigt som sent 1500-tal / tidigt 1600-tal !! Trodde, som kanske många andra (?), att den kom till Sverige på 1950-talet, med många inflyttare från Medelhavsregionen.
Att det fanns (och finns) så OTROLIGT många olika sorters kål !! Jösses !!
Och tomaten ("Kärleksäpplet"

) ! Det gör mina historiska "öppen-eld-matlagningar" mycket lättare. Nästan ALLT smakar godare med lite tomat
Är med i några olika historiska föreningar och brukar fixa käket. Frikasserade äpplen kommer att stå på menyn i sommar, det kan jag lova !!
Villandry; underbar trädgård, men vilket jobb !

Jag förmodar att den viktorianska trädgården (lite längre fram i tiden och boken) är ÄN värre.
Det skulle vara kul att få jobba i en sådan trädgård, men jag vill inte ha en sån själv. Det är ALLDELES för mycket jobb.
Tacka vet jag otuktade buskar, frösådder och revor både här och där ...
Läste förresten att ordet "potager" kommer fr franskans "pot" = gryta, kruka.
Redigerat av omk: 14-11-2012, 00:29
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein