Gillar Magnus Gabriel de la Gardie. Uppkomling, pga sitt sätt och sin intelligens (och smörande, naturligtvis !). Dessutom var han tydligen otroligt snygg !! Och gifte sig med "rätt" kvinna ...
Har varit på Läckö slott. Medans mina pojkar beundrade vallar, kanontorn o dyl, spankulerade jag runt i trädgårdarna. Rekommenderar verkligen ett besök !!
Att han, Magnus Gabriel alltså, hade SÅ många åsikter och tyckanden angående (köks)trädgårdarna, hade jag ingen aning om ! En lite Machiavellisk furste, med egna idéer och smak, alltså.
Schering Rosenhane har jag också stiftat bekantskap med tidigare. Han är inte lika intellektuell (eller prålig) som de la Gardie, och visste nog mycket mera om trädgården, eftersom han var en praktiker snarare än en teoretiker.
Att han skrivit om "artiskocker aff Virginien" dvs potatis, redan 1663, har jag inte uppmärksammat tidigare, men det är kul, eftersom Alströmer (1685 - 1761), som räknas som potatisens fader, egentligen bara populariserade odlingen av den. Han införde den alltså inte !
Knölvial (på 1600-talet även kallad "jordmöss" eller "jordnötter" !!); det måste jag försöka mig på
Redigerat av omk: 16-11-2012, 03:30
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein