CITAT (Peztis @ 17-11-2012, 14:37)

Pratade med en som varit på färgkurs hos Nordsjö. Där hade de sagt att om träet är äldre än fem år så behöver man inte använda de olika typerna av spärrgrund...
Jag har i alla fall kommit fram till följande (tror jag).
Vi börjar med hallen. Där är det få kvistar i tak och på vägg. Så där tänkte jag använda kvistlack (har en burk hemma sedan tidigare).
På väggarna har jag en panellack och den ska man inte behöva använda någon grundfärg utan det ingår.
Taket grundmålas och sedan takfärg på det.
Tror jag....
Ska gå ned i källaren och måla lite på en planka för att se hur panelgrundsfärgen egentligen tar sig uppmålad.
du skall ta allt med en nypa salt som "experterna" i butiken säger,de går en färgkurs och lär sig färgsortimentet men de har ingen praktisk erfarenhet.
jag garanterar att du får genomslag oavsett ålder på brädan.
just nu målar jag en villa från -83,150 m2 furutak,skulle jag inte använda spärrgrund där hade det inte funkat,det syns tydligt efter första strykningen då det blir gulfärgat och där varenda kvist får en brun ring.
det försvinner allt efter andra strykningen men hade jag kört med en vanlig takfärg eller panellack kan jag måla hur många gånger som helst,det kommer att gå igenom ändå.
grannarna till kunden var inne och tittade,de var imponerade att det räckte med endast två strykningar,själva hade de kämpat på med olika fabrikat men minst tre strykningar behövdes.
det gäller att veta vad som finns på marknaden och hur grejorna funkar,det lär man sig inte på färgkurs.
har själv gått jotuns kurs för många år sedan och blev ovän med de flesta instruktörer.
de jobbar på labb och tar fram produkter men verkligheten ser annorlunda ut än ett labb.
många moderna produkter funkar dåligt,det gäller att hitta rätt produkt och det innebär ofta att man får plocka från många olika fabrikat,det finns inget fabrikat som har alla produkter i toppklass,oftast är de bra på en produktserie men sämre på en annan. ulf