CITAT (EKLO @ 18-11-2012, 19:11)

Det hela låter verkligen besynnerligt, månne beror denna maskskräck på att de inte har naturliga fiender i Minnesota?
Själv har jag ju täckodlat i flera år nu, täcker även på vintern - allt för att få gott om mask, som gödslar och dränerar odlingsbäddarna på bästa sätt. I Sverige kallas ju daggmaskarna för "bondens bästa hjälpreda" och ett tecken på en inte frisk och bra odlingsjord är just att den saknar mask.
Det måste ha med avsaknad av fiender att göra i Minnesota, eller hur ska man förstå detta? Är de alls rätt ute tro?
PS. Och de röda maskarna, som står omnämnda som köpemask för komposter i artiklarna, är ju kanske samma röda mask vi har? De har inget problem att övervintra vad jag vet, trots de senaste årens verkligt hårda vintrar även i syd- och mellansverige. Hm, jag undrar om de är rätt ute de där maskmotståndarna i minnesota...? Vad är det jag missar?
Det som är bra för en trädgård behöver inte vara bra för en vild miljö som levt och anpassat sig under tusentals år utan daggmaskar. Söker man i den vetenskapliga litteraturen så har frånvaron av daggmaskar i delar av Nordamerika studerats mycket aktivt de senaste 25 åren, det finns 1000-tals artiklar med olika aspekter på introduktionen av daggmask, och ingen är väl positiv!
http://scholar.google.com/scholar?hl=en&am...DWOOD%20FORESTSSalamandrar och andra groddjur som lever i markförnan får mindre förna och det blir torrare för dem:
DOI: 10.1111/j.1523-1739.2009.01167.x
Sångfåglar som letar mat på marken minskar i antal:
DOI: 10.1111/j.1523-1739.2011.01719.x
Främmande växter invaderar skogarna eftersom de är anpassade att leva i en miljö där det finns daggmaskar:
DOI: 10.1111/j.1523-1739.2009.01168.x