CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2012, 20:07)

Se My name is Sam"
För övrigt måste vi ju nu tala om personer med ett lätt begåvningshandikapp?De med måttlig eller gravt handikapp har sällan sexualpartners pga handikappet,funktionshinder i övrigt samt begåvningsnivån.
Av de med ett lätt begåvningshandikapp på (C nivå) är många inte fertila och kan inte få barn med varandra.Men med en ej begåvnigshandikappad partner är detta möjligt naturligtvis.
Av de som blir föräldrar och de är relativt få,finns nog inga mer övervakade föräldrar än de,med stödfamiljer inkopplade från dag ett osv.
Jag tror inte att jag sover dåligt på nätterna för de barnens skull,däremot för andra från helt "normala familjer.
Håller med fullt ut.

CITAT (Gita @ 23-11-2012, 19:57)

Jag talar överhuvudtaget inte om vad som är värt att avla vidare på: Jag försöker att se det ur ett barnperspektiv.
Hur är det att växa upp med en förståndshandikappad förälder? Hur är det att som åttaåring veta att man intellektuellt är vida överlägsen sin förälder? Hur är det som barn att jämföra med andra familjer?
Gita
Om du syftar på filmen "En ond man" så kallade han väl sig "indioten"
Gita
Jag tror och vet, att dom barnen inte jämför sina familjer mer än andra barn gör.
Alla barn jämför någon gång, då kompisar "får och har" det dom själva vill ha, t.ex. hörande föräldrar, två föräldrar, syskon, egen trädgård, husdjur. m.m.