En kompis till mig har drivit webshop i några år nu. Han hade en vanlig butik först, men har gått över mer och mer på webshopen. Enklare, billigare och smidigare. Dessutom en större kundkrets, han säljer ju till hela landet nu.
Det behöver inte kosta speciellt mycket. Man måste köpa en domän, alltså en adress som kan sluta på exempelvis .se, och så måste man hyra plats på något webhotell. En kostnad på kanske en tusenlapp eller två i början innan man fått stor trafik till sin hemsida och behöver något snabbare. Sedan måste man ha själva programvaran för webshopen. Det finns olika lösningar att köpa, både billigare och dyrare. Jag har ingen aning om vad priset är, men jag tror till och med det finns gratis webshopar att ladda ner någonstans. Man måste kolla upp bara att det är seriösa grejer så inte intäkterna hamnar på någon annans konto
Sedan måste man förstås ha en lösning för att kunderna skall kunna betala, jag vet inte vad bankerna tar för den servicen. Provision kanske? Till sist kommer ju F-skattesedel, firmateckning och det vanliga när man startar företag.
Min gissning är att man klarar sig på ett startkapital på några få tusenlappar. Sedan måste man förståss ha lite pengar för kassaflödet, leverantörerna vill ofta ha betalt innan din kund hunnit betala.