CITAT (mamamaggan @ 24-11-2012, 05:54)

Motti , nazisterna satte inte bara judar i koncentrationsläger utan även sådana som de tyckte var avvikande.
Där kommer förståndshandikappade in . Man försökte även utrota dem . så ligger det till.
Om jag skulle ge min uppfattning om TS fråga så tror jag att de som " tillåts " skaffa barn klarar av det .
Att man drar upp att de t ex kan bli mobbade har ju inte ett dugg med barnen i sådana familjer att göra utan det är ett problem för de runt omkring.
De barn som hemifrån får höra att det är OK att prata illa om " avvikande " blir väl mobbare och det är dem som man borde göra något åt.
Det är inte den mobbade som har problem utan de som inte kan acceptera de " avvikande " som har problem .
Det kanske låter bra (se min fetmarkering) men nog är det den som blir utsatt för mobbing som har det största problemet, inte omvärlden.
Betr. de allra svårast, oftast multihandikappade så är det väl riktigt att de inte skaffar barn om de inte blir utsatta för övergrepp, men det var inte heller dem jag avsåg med min fråga.
Jag tänkte nog i första hand på dem ligger på en 6 - 10-årings mognadsnivå. Som kanske jättegärna vill ha en "gullig liten bebis" men som inte har förmåga att föreställa sig vad det innebär i frågan om åtagande och ansvar och som heller inte kan föreställa sig ett barns behov.
Att blanda in tankar om nazism och rasbiologi tycker jag är ologiskt. Vi har ju rätt att att diagnostisera och välja bort skadade foster, alltså rätt att välja vem som får födas överhuvudtaget.
Jag är lite förvånad att så många bortser från barnperspektivet i frågan.
Gita