Jag har funderat jättemycket på frågan sedan den ställdes och känner att hur man än vänder och vrider på det, är den banne mej omöjligt att besvara.
Å´ena sidan, kan man göra en graviditet olaglig ö.h.t?? Hur gör vi i så fall med t.ex narkomaner och alkoholister, som man också redan i förväg kan vara lika säker på att de inte kommer att klara av ansvaret för ett barn?
Tvångssterilisering känns totalt fel. De enda jag möjligtvis skulle kunna tycka att det vore motiverat för är grava sexförbrytare, fr.a gällande "aktiva" pedofiler som gått så långt att de förgripit sej på barn. ("Se men inte röra"- pedofiler ej inkluderade)
Och hur skulle det gå till rent praktiskt att förbjuda förståndshandikappade att skaffa barn om man inte tog till tvånsgssterilisering? Skulle de även förbjudas att ha sex? Av sex blir man gravid och inga preventivmedel är 100%-igt säkra. Dessutom har väl även förståndshandikappade rätt till sitt privatliv, och hur skulle man kunna övervaka vad som sker i sängkammaren hos dem? Inga tjejer/killar på rummet, eller??
På vilket sätt är det ologiskt att blanda in nazismen och rasbiologi även i detta sammanhang? (som faktiskt inte går speciellt långt tillbaka i vår historia och har man något att lära av dessa erfarenheter, så varför inte göra det?) Jämförelsen med abort är väl lika ologisk i så fall. Eller menar du (Gita) att bara för att abort är tillåtet, så innebär det att man även borde tycka att tvångsaborter vore acceptabla om nu "olyckan varit framme" när någon som samhället anser vara olämplig som förälder råkar ha haft sex?
Frågan känns som sagt omöjlig att ta ställning i och mitt svar får bli, att hur olämpliga vi än anser att förståndshandikappade vore/är som föräldrar, så kan vi inte göra något annat än se till att de får all den stöttning de någonsin behöver i sitt föräldraskap av samhället.
Redigerat av Cacki: 24-11-2012, 11:38
--------------------
**Cacki z 3**
|