Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Citronen blommar nu
          jax_74
          Inlägg 25-11-2012, 23:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 12 485

Jag tog in mitt citronträd för vintern i mitten av oktober. Under sommaren har den endast fått lite ny jord på toppen och knappt någon näring. Bladen är ganska blekta efter att blivit chockade i solen i våras. Står nu i ca 16-18 grader med extraljus, och nu är det blommor på gång. Jag trodde den skulle vila? Det kom lite blommor på vintern även förra året, men inga under sommaren. Ska jag börja göda och vattna mer nu för att kanske få frukt, eller blir det stressande för den att inte få vintervilan? Jag kan tyvärr inte sätta den kallare, har stängt av värmen i rummet men har inget garage eller uterum.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-11-2012, 13:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Många namnsorter får frukt utan att man behöver hjälpa till, andra inte. De flesta citrusar behöver man dock bara en för att pollineringen ska fungera antingen är det perfekta blommor eller han och honblommor skilda på samma planta. Ser man pollen, så ta pollen från en blomma till en annan blomma och placera pollen på den klibbiga pistillen i mitten. Bland annat Tahitiapelsin och Papeda behöver bli pollinerad. Står dom kallt hela vintern så man får blomningen ute till våren-sommaren så händer det av sig självt, citrusar är populärt bland insekter yes.gif

Citron och Apelsin har en huvudblomning så som många andra citrusar, och det är denna blomningen som ger mest frukt. Sedan kan man få blommor lite när som under sommaren-hösten som dock inte alltid ger frukt.

Redigerat av Alexander-VG-zon3: 27-11-2012, 17:44

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 00:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon