Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> har du pelletskamin?, erfarenheter m.m
          malarmaster
          Inlägg 29-11-2012, 19:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

nu kryper kylan på igen,min vedkamin börjar gå upp i limningen (utbränd) och elräkningarna ökar.
          funderar på om pelletskamin kan vara ett bra alternativ.
          hittat flera i bra prisläge på norrlandsimporten,googlat och hittar bara lovord om företaget.
          vill ha en värmekälla som funkar dygnet runt,pelletskamin eller värmepump luft/luft. nackdelen med värmepumpen är begränsningarna om kylan blir sträng,investeringskostnaden är rätt lika.
          men så återstår kostnaden för pellets.har hittils legat rätt stilla vad jag förstår men hur blir det i framtiden?
          så vänner,kommentarer,råd,tips? ulf

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 30-11-2012, 00:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

jag bytte tillverkare med pris,i norr finns många kanske det är ovanligare i söder.Alla hade samma storlek?

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-11-2012, 00:25
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (kerstin z5-6 @ 30-11-2012, 00:15) *
          jag bytte tillverkare med pris,i norr finns många kanske det är ovanligare i söder.Alla hade samma storlek?

Jag vet bara att när min ena syster skaffade pelletspanna i somras så frågade installatören henne vems pellets hon skulle köra med så han kunde ställa in maskinen åt henne

Citera
          malarmaster
          Inlägg 30-11-2012, 06:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Huggorm @ 30-11-2012, 00:25) *
          Jag vet bara att när min ena syster skaffade pelletspanna i somras så frågade installatören henne vems pellets hon skulle köra med så han kunde ställa in maskinen åt henne

jo,det är skillnad på pellets och pellets.en del fabrikat är lösare pressat,en del har hög andel gran o fur,ibland bark inblandat och då går det åt mer vilket gör att skruvhastighet m.m måste ökas.
          det är inte alltid ett lägre pris är fördelaktigt,ökar förbrukningen tack vare lägre energiinnehåll kan det ju snarare bli dyrare att köpa billigt.
          sedan kan det bli andra driftstörningar ,mycket aska,pelletsen är lös och smular sönder i skruven och orsakar stopp,för hård och klämmer fast i skruven och orsakar stopp,för hård och studsar när de faller ner i brännkoppen vilket kan ge resultat att det mesta hamnar utanför o det slocknar.
          mycket hänger också på utformning av kopp,skruv m.m.
          men med rätt pellets och allt injusterat brukar det funka fint.
          min förre boss hade ett antal pelletsbrännare i sina fastigheter och han provade många sorters pellets i jakt på billigaste,han hade också flera olika fabrikat på brännarna vilket inte underlättade för fastighetsskötaren.
          elektroniken krånglade ofta på de mer avancerade modellerna. ulf

Redigerat av malarmaster: 30-11-2012, 06:56

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 16:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon