|
Hej "Megakrille"! Nu har du ju startat den här tråden i "Balkong, terrass och uterum" men ändå verkar det som du menar på friland, eller??? Jag bor 500 meter från sydkusten i Skåne, men i en sänka dit kalluften rinner ner, och med kilometervis med ängar norr om huset, alltså mycket blåsigt, och mycket barfrost. På friland har jag frösådda (julmandlar) mandelträd, frösådda (impecta) frilandshibiskus, frösådda (julfikon) fikonbuskar, frösådda (impecta) judasträd - cercis siliquastrum, frösådda (mataffärsfrukter) kiwi. Inte kan man påstå att de frodas, men de hankar sig fram, de flesta sedan 5-6 år, med lite löv, flis eller plastspann över sig. Frösådd passionsfrukt klarade däremot inte första vintern. Frösådd (från träd i närheten) äkta kastanj blev tyvärr uppäten av sorkarna, men nu har jag har nya på gång i vitmossa i kylskåpet. Säger som Alexander, inget att bygga trädgården på. Men det är (tycker jag) så vansinnigt kul att så, och man blir ju tvungen att plantera ut det, eftersom det inte finns möjlighet att härbärgera allt inne, och sen får man se hur det går!
|