Mycket läsvärt om 1700-talet och fram till 2002, då boken först kom ut. Speciellt intressant var den nyskrivna epilogen (från 2011). Bara 10 år och SÅ mycket har hänt inom detta område !! Nu, nästintill, "kräver" människor att det iaf ska finnas valmöjlighet för närodlat och ekologiskt, inte alls som för bara 10-12 år sen. Så fort en del omställningar går !
Annars gillar jag skarpt tanken med sällskapslokal INNE I själva orangeriet, som nämndes på s 135 (1700-talet). Är det inte så, numera, att en del mänskor använder sitt, lite större, växthus (som mitt i sommaren ofta är ganska tomt), som "sommarlokal", t ex midsommarlunchen = regn ! Så, intet nytt under solen ...
Att (tegel)muren var såpass viktig, att man experimenterade med olika byggtekniker, zickzack-form och uppvärmning INUTI muren - HELT fascinerande !! Men fullt förståeligt, med kalla vindar, även på sommaren ibland ! Det borde byggas fler (tegel)murar i Sveriges trädgårdar, helt klart !!
Damerna Brenner och Ekeblad (född de la Gardie !); starka (och rika, naturligtvis) kvinnor i ett land som var totalt patriarkalt ! Den enda möjligheten de hade att utöva någon slags "makt" var, antingen om maken tillät det, eller om de var änkor och INTE gifte om sig. Att, som Eva Ekeblad, bli invald i Kungliga Vetenskaps-akademien 1748, måste ha varit HELT extraordinärt ! Nästa kvinna, i KVA, valdes in på 1970-talet !
Nåväl, ska lämna en slags recension på boken också, tänkte jag.
Mycket lättläst och bra upplagd, från "urminnes tider" till idag. Epilogen var, som jag skrev ovan, mycket bra och intressant. Många bra bilder och bildtexter ! Boken gav mig mycket information och inspiration, speciellt som jag är extremt intresserad av matlagning från 1600-1700-talet. SKA anlägga både en kryddlåda och en kål/lök-låda till våren !!
Däremot tycker jag att det är lite synd att alla trädgårdar som beskrevs, ligger i södra Sverige (Skåne, Småland, Ven, Lidköping), Danmark, England och Frankrike. Inget ont om det, MEN alla de köksträdgårdsmänskor som bor norr om Jönköping ??
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|