CITAT (addo @ 07-12-2012, 14:36)

De flesta lampor sitter högt upp och eftersom värme stiger uppåt så är det bra mycket smartare att värme med elementen än med glödlampor. Då motverkar man kallras och negativ svartkroppsstrålning från fönster.
Googla termiskt klimat, och ekvivalent temperatur

Halaj!
Du har rätt i din generalisering. En lampa i taket värmer taket och inte mycket mer. På golvnivå är det mer eller mindre lika kallt som utan lampa.
Men kolla in mitt speciallfall: jag har en vägghängd lampa i mitt lilla, lilla dass med mullholk ( instruktion för gäster på lappen under, ifall någon undrar).
Eftersom värme stiger blir det en självcirkulation (naturlig konvektion) på dasset som gör att hela det lilla utrymmet blir lika varmt.
Lamparmaturen är specad att tåla 100 W, vilket låter galet högt. Men det är just för att all värme stiger bort från lampan.
Lampan står på dag och natt, och ger dasset en behaglig temperatur på vintern. Till sommaren byter jag ut den mot en 5 W lågenergilampa.
Lampan gör att jag slipper att ha ett ei-saa-peittää-element där på vintern. Ljus måste jag ha ändå, ju.
Jo, min stuga är eluppvärmd.
//T
Bifogade miniatyrbild(er)