CITAT (Tapio @ 08-12-2012, 19:15)

Halaj!
2,4 kWh/dygn är rätt. 2,4 kw/dygn är fel!
Jodå, jag fattar varför man med påtvingad konvektion får en jämnare temperatur i ett rum, och att det borde sänka elförbrukningen. Du har helt rätt. Här finns en fläkt man kan sätta på ett befintligt element:
http://www.smartasaker.se/radiator-booster.htmljag är skeptisk till att det skulle bli någon jättestor besparing. Och 100 kw/vecka? Återigen denna enhet!!
70% låter väldigt mycket. Har du verkligen mätt allt annat lika?
Det räcker ju t.ex. inte att bara mäta vid två tillfällen där man har samma utetemp. Det hänger ju också på vad utetempen har varit den senaste veckan. Ett hus har ju väldigt stor termisk massa och därigenom en värmetröghet.
//T
jag mäter genom att se på årsförbrukningen och kolla vilka åtgärder jag gjort under året.
nu har ju min förbrukning i stort legat lika i flera år pga att jag nog slagit i taket avseende effektiviseringar,när jag köpte huset fanns här vanliga elradiatorer i samtliga rum på sammanlagt 6000w,årsförbrukningen första året var enorm,24000kWh,nu ligger jag på c.a 8000 men det har ju tagit några år att komma dit.fläktelementet kapade halva årsförbrukningen och sedan jag installerade vedkamin och lågenergilampor kom jag ner ytterligare,såpass att Eon var här o kollade om jag fuskat med mätaren.
nästa steg blir LED-lampor överallt men det kommer inte att ge så stor sänkning då jag redan har lågenergilampor överallt,det ger ju inte så stor minskning att byta från 7w lampa till 2.5w som att byta från 60w till 7w.
skall bli kul och se huruvida pelletskamin ger stor effekt jämfört med fläktelement och kamineldning.
pellets kostar ju också även om jag räknat på att det blir billigare än el.
men jämnare värme i huset räknar jag med. ulf