Tack för svar!
CITAT (addo @ 14-12-2012, 22:06)

Nja för växterna ska du ha rött och blått ljus, om du vill att det ska vara snyggt också också så tycker jag du ska ha en led-belysning med röda, blåa och vita dioder.
Ja, det är vad jag också har hört. Men såhär skriver gemma-led:
CITAT
Grön ljus i rätt del av spektrumet och i rätt proportion är det som skapar Antocyaniner (Flavonoider) och i vissa fall Betalain, ämnen som ger både smak, lukt och färg. De senaste decennierna har det forskats mycket kring detta där mycket av intresset har koncentrerats på dess olika läkande effekter för allt från cancer till vanlig förkylning och då pigmentet är vattenlösligt även som ersättning för de färgämnen som vi brett använder i våra livsmedel, som vi idag vet kan vara skadliga. Det har idag identifierats ca 4000 olika ämnen och det hittas ständigt nya.
http://www.gemma-led.se/info-led-vaxtbelysningOm du även kollar på de olika spektrumen under rubriken "Färgjämförelser växtbelysning" så ser du att Gemmas liknar solens spektrum väldigt mycket, vilket alla växter är anpassade för, så de känns logiskt att det borde vara bättre...?
CITAT (addo @ 14-12-2012, 22:06)

Sen undrar jag hur stor yta du ska lysa upp, och vilken form den ytan har, det kan vara så att ett lysrör för akvarieväxter är bättre för dina behov och mer energieffektivt i fall ytan är avlång. Sen har jag goda erfarenheter av vissa lågenergilampor, även om dessa inte har lika optimerat färgspektra för växter så är så är spektrat bra med lång plus att lampan har lång livslängd och är mycket billigare än led i inköp.
Jag tänkte lysa upp en yta på ca en kvadratmeter (kvadrat, kanske något rektangulär). Det är tänkt att mina växter (mestadels kaktusar men ev. någon "vanligt" också) kommer stå i ett fönster mot öst, så jag kommer därför även använda lampan som stödbelysning även på sommaren. Men ett lysrör kanske man på något sätt kan ha om man bygger på höjden istället som en hylla? Många idéer väcks till liv nu! Hur är det med lysrörens värmeutveckling? Kan de bränna växter?
Ber om ursäkt för konstiga meningar samt felstavningar. Har en släng av dyslexi...