CITAT (humla @ 07-12-2004, 12:14)
Alltförmånga barn&ungdomar vet ju inte ens hur man beter sig gentemot andra människor! Det är så mycket onödigt man lär sig i skolan idag. Det är inte mycket man kommer ihåg. Och så många olyckliga barn och ungdomar vi har. Satsa på personlig utveckling, stöd och hjälp i första hand, sen kan matte och annat viktigt komma.
Skulle vara mycket mer stolt om Sverige hade de lyckligaste barn/ungdomarna, istället för de mest mattekunniga! :)
Jag håller med dig!!
Skulle VERKLIGEN vilja se att det kom in ett nytt ämne i skolan som behandlade personlig utveckling, hur man bygger upp självförtroendet och studier som bygger på empati och förståelse för andra människor.
Detta är i dag obefintligt i skolan. Samhällsekonomiskt skulle detta ge stora positiva effekter det är jag säker på.
Det jag vill framföra är att det uppenbart blir fler och fler brister i lärarutbildningarna, detta är inte bra för landet! Vem ska kunna driva Sveriges företag i framtiden när barn inte får tillräcklig utbildning i att räkna och skriva? Hur kommer arbetsmarknaden att se ut i det långa loppet när generationer växer upp med dessa brister?