CITAT (vickeva @ 07-12-2004, 16:01)
CITAT (LenaTuring @ 07-12-2004, 12:35)
Detta är i dag obefintligt i skolan.
Vilken skola pratar du då om?
Man behöver väl inte bara dra alla över en kam och säga att det är obefintligt! Vi är ganska många som sliter vårt hår just med dessa frågor.
Så du tycker att den svenska grundskolan fungerar bra?
Finns det undantag? Friskolor? Vet inte riktigt hur bundna sådana är till skollag och läroplan.
Men visst står det fint i 1994 års läroplan (för det obligatoriska skolväsendet,försklleklassen och fritidshemmet) att t.ex.
"Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling skall prägla verksamheten. Ingen skall i skolan utsättas för mobbning"
"Skolan skall främja elevernas harmoniska utveckling. Detta skall åstadkommas genom en varierad och balanserad sammansättning av innehåll och arbetsformer."
"Undervisningen skall anpassas till varje elevs förutsättningar och behov.
Den skall med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling"
Jag menar, de som skrev läroplanen, har de varit i de svenska grundskolorna? Eller ser de läroplanen som ett mål (ouppnåeligt)? I så fall betyder den inget. Kanske vill de tro att den efterlevs? Det finns så otroligt många barn och ungdomar som mår dåligt, och ofta görs inget från skolans sida. Eller kan det t.o.m. vara p.g.a. skolan många mår dåligt?
Mkt intressant ämne att diskutera. Jag är inte jätteinsatt i ämnet politiskt, men jag har just gått i skolan i 13 år.
Är någon intresserad; läs gärna mer i vår läroplan, och begrunda. Vilken skola är det de pratar om egentligen? Inte den jag gått i iallafall.
Läroplanen i dess helhet