Jag har sork som förstör mycket genom att äta upp rötter och gräva gångar. Jag har provat med fällor och fått några, men de verkar lära sig att inte gå i fällan efter att några fångats. Jag har köpt Mole Stop som ger kraftiga vibrationer i marken, de sägs fungera och vi får väl se, kan inte säga så mycket än faktiskt.
Jag har också försökt hålla växtligheten i diket och den del av tomten där de gräver kortklippt, så att inte gräset ska skydda dem och deras gångar. Vet inte om det haft effekt. Nu i höstas var det för mycket regn - så jag hann inte klippa innan det kom snö och det bekymrar mig. Fast det är så mjukt i merken under snön, så det spelade kanske ingen roll.
Jag har haft katt men vet inte om det hjälper. Dessa sorkar är stora som vanliga råttor och de lever nere i sina gångar, så det måste mest vara tur om katten över huvud taget kan få syn på en vattensork. Och sen behövs en tuff katt som kan döda den, de är ju runt 20 cm plus svansen. En gång lyckades jag med hjälp av min hund ta ihäl en sork, hunden hittade den i gräset och jag sprang dit med spaden. Olustigt, men när de förstör det man planterar blir man mordlysten...
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|