Nu är inte frågan så enkel som du vill göra den till, malarmaster. Det finns måttlighet i allt, och jag skulle gärna se att du tar en titt på "Gauss' kurva". Det finns omåttligheter inom allt. Titta bara på ungdomars fartbenägenhet på vägarna. Skall vi förbjuda dem att köra bil för några vårdsllösa bilisters framfart? Tobaksindustrin genererar sjukdoms- och vårdtillfällen, men skatten på ett paket cigaretter ligger på 28,- kr + 0,45 kr. För en rökare med medelkonsumtion av 1 pkt cigaretter/dag är skatten på ett år 10400 kronor!!! Dricker man dessutom lite alkohol, så kommer den totala skatten upp i jämförelsevis 15-20000,- Gläd dig du renhetsmänniska, som slipper det. Men den glädjen/nöjet/lyxen jag unnar mig betalar jag själv för. Dessutom dör rökare i förtid, och deras "överblivna" pensionspengar har du ju nytta av. Jag tror att trafikskadade ligger på betydligt högre vårdbelopp än vad du anar, men tror inte att du vill förbjuda biltrafik bara för det. Varför skulle vi släppa narkotikan fri, eller slopa gränser för inköp av alkohol? När du skriver sådant trams, så blir det bara patetiskt, och hör inte hemma i en diskussion, som är allvarligt menad, för du menar väl inte allvar med det du skrev? Att sjukvården överbelastas med alkisar och rökare är fullständigt fel. Det är åldringarna som tar mest tid. Återinföra ättestupan, så att föräldrar med snoriga ungar kan komma till akuten och få penicillin på under en ½ timme?
|