CITAT (Bengalow @ 19-12-2012, 21:25)

Malarmaster, exportförbudet kommer att finnas kvar, men kommisionen lägger fram, att det skall bli förbjudet med smaktillsatser i snuset, och att det måste vara minst 80-85% tobak i snuset. Redan nu är det 50 % vatten, vilket inte skall tillåtas i fortsättningen, samt att "smakgivande" tillsatser förbjuds, som lakrits, vanilj eller pepparmint t.ex. Eftersom det bara är Sverige som har snus inom EU, så borde den jäkla maltesern ge fan i det - det är vår egen sak. Det vore bättre han arbetade bort sin arabiska syn på kvinnor. Han vill återinföra förbudet på aborter på Malta, och en hel del andra kvinnorättslagar. "-Kvinna, om du går 5 meter från spisen, så är du på rymmen!". Jäkla tokfan, om jag får säga så...
Och när du nu är inne på hälsovådlighet, tror du att alkohol, om det lanserats idag, hade godkänts? Nä, bevares, det är ju grunden i fransk "livsmedelsproduktion", tillsammans den grymma matningen av gäss, för att framkalla 4 ggr så stor lever som normalt...men sådana avarter får ingen kritik från kommisionärer. Dom törs inte, kräken, för Frankrike och Spanien m.fl. är orubbliga i sin "tradition". Vi skall bara inte tala om italienarna och deras djurhållning. Det är bata avskyvärt! Marit Paulsen...släng dig i väggen, en stor floskel är hon. Vad jag vet så har hon inte stått upp för ett enda argument, som hon valdes in i EU-parlamentet. Hon t.o.m. röstade nej, när man föreslog 8-timmars maxtransport för djur..men tjänar stora pengar gör hon, som vi skall betala...
Behöver väl inte säga att jag heller inte röstade för EU-medlemskap. Min insikt om sydeuropa är för stor, för att godta dom som likasinnade. Grekland, Italien, Spanien, Portugal...jesses vad dom har lurat skjortan av oss! I Grekland byggdes Via Ignatia för EU-pengar. En fyrfilig motorväg öst-väst i norra Grekland. Den används runt Thessaloniki, men bortanför städerna kan herdarna valla fåren på vägrenen. Beträffande tobaksodlingen i Europa, så är det den mest gynnade av alla "lantbruksprodukter". Man odlar tobak i Grekland i ganska stor omfattning, sedan bränner man grödan, för den dåliga kvaliteen ger inga köpare. Sedan inkasserar man EU-pengar...Jag kan riktigt se framför mig hur förhandlingarna går till: "-Om du inte röstar mot tobaken, så röstar inte jag emot gåslever/tjurfäktning!"
Edit stavfel samt tillägg om tobaksoding.
nu är ju allt ett förslag,vad beslutet blir vet vi inte,svenska regeringen kommer att stå på tobaksbolagens sida och min tro är att det kommer att förbli som det är idag.beslut tas någon gång i vår.
tobaksodlingen i europa där bönderna får stöd för tobak som inte kan användas är ju egentligen ett regionalstöd,ett av många i europa för att sysselsätta folk i regioner som annars hade självdött.
håller med,helt tokigt .
men det visar bara på problematiken inom eu,vissa regioner är underutvecklade medan andra,företrädesvis i norra halvan har ett mer utvecklat näringsliv.
eu:s målsättning är ju att utjämna och utveckla dessa regioner så att skillnaderna mellan medlemsländerna blir ekonomiskt mindre.
sedan bör man inte bara skylla på eu,det är trots allt respektive lands regering som styr utvecklingen.
just södra europa har ju haft problem politiskt med regeringar som är kraftlösa och ofta med ledare som tycker att egna plånboken är viktigare än landets välfärd.
ingen nämnd men du brukar ju själv skälla duktigt på en viss b. som nu gärna vill göra comeback.
jag röstade också nej till eu men har insett att det är enda vägen fram.
sverige skulle inte haft en chans själva mot resten av världen,något som de politiker som jobbade för eu-anslutningen var mycket medvetna om.
att vi trots allt klarat oss bra hittills är tack vare eu med ett bra handelsutbyte och gemensamma regler inom många områden.
ett europa utan eu hade nog varit ett mycket annorlunda politiskt landskap,med spänningar mellan rika och fattiga länder,mellan diktaturer och demokratier,spänningar som förr ledde till krig med jämna mellanrum.
just samarbetet mellan länderna med gemensamma ekonomiska och politiska band förhindrar ju detta.
de problem som europa just nu upplever är ju dels en ekonomisk kris delvis beroende på att vissa länder inte kan hålla i plånboken men också en omställningskris när industrin i stor utsträckning lämnar europa för billigare tillverkningsländer typ kina och asien.
i sverige har vi ju haft den omställningsprocessen länge och närmar oss nu slutet,industrialismen är i stort borta,basindustrin med skog och malm blir kvar samt viss högteknologisk industri men den billiga tillverkningsindustrin med textil,stål och verkstadsindustrin är borta.
tjänstesamhället växer fram men om det kan sysselsätta alla är tveksamt.det är trots allt den enda sektorn som fortfarande växer,de övriga minskar.
hur det framtida samhället kommer att se ut vet jag inte,det kommer förmodligen vara ett mer uppdelat samhälle med de som har jobb och en försörjning och de som får leva på samhällsstöd.
ingen rolig tanke men vi är delvis redan där.
måhända kan en framtida nytändning inom eu hindra detta,men det kräver nytänkande och modiga politiker som vågar ta hårda beslut.
arbetslösheten är ju det överhängande problemet,inget som sverige kan lösa självt,här krävs samarbete.
hur få igång europa,hur skapa jobb? det är framtidsfrågan.ulf