CITAT (mamamaggan @ 20-12-2012, 23:19)

Skrämmande läsning . Mest skrämmande tycker jag det är att så många av tillfälliga bekantskaper som jag träffar på har en så negativ inställning till invandrare .
Är vi så påverkade av " propagandan " om att det är invandrarnas fel att det finns så lite pengar till t ex skola, vård och omsorg i vårt land ?
Är vi så övertygade om att det är just de som är roten till arbetslösheten ?
Är vi så rädda för det " okända " d v s invandring från icke europeiska länder ?
Är vi så rädda om " svenskheten " , vad nu det är ?
Varför lägger vi skulden på invandringen och bortser från att det är något helt annat som är " skulden " till allt som invandringen beskylls vara ansvarig för?
Jag tycker Åsa är väldigt modig , kan förstå hur orolig hon är för sitt barn , mamma och andra släktingar.
Det behövs fler som Åsa!!!
De som trakasserar henne tycker jag har en människofientlig inställning . De har ingen som helst medkänsla med någon/några andra än sig själva och sina ideal . Högerarmen upp är vad de gör helst av allt.
Ja, det är skrämmande och framförallt hör det inte hemma i ett land med demokratiska värderingar att man försöker skrämma journalister till tystnad. Vad är nästa steg om detta sprider sig....våra rättsliga institutioner, våra folkvalda??? Bevare oss väl för en sådan utveckling.
När klyftor ökar i samhällen och den sociala oron sprider sig letas det alltid efter syndabockar, så har det varit historiskt och lett till fruktansvärda brott. I svåra tider måste samhället hålla ihop för vi behöver trots allt varandra i kristider. Att det finns problem med invandringen förnekar ingen idag men vi måste ändå värna våra humanistiska värderingar för kan vi inte det utan tillåter oss att falla ner i syndabockstänkandet, då blir det faktiskt synd om oss alla.
Flyktingsströmmarna kommer att öka i takt med problemen ute i världen och det kan vi inte göra så mycket åt, trots allt är det ff de allra fattigaste länderna som tar emot flest flyktingar. Som enskild person kan man inte uträtta särdeles mycket men vi kan alla tacka nej till att sprida t.ex. alla skrönor vidare som underblåser denna tudelning. Vi lever idag i en global värld med allt vad det innebär och den utvecklingen kommer att fortgå, oavsett vad vi som enskilda människor tycker om det.