CITAT (Motti @ 23-12-2012, 23:32)

Som jag ser det så skulle vi gott klara oss utan EU eftersom vi alltid haft goda relationer med omvärlden både när det gäller export och import ,dessutom är vi ett land som är ekonomiskt stabilt och producerar högkvalitet inom industribyggen tex ,där är det inte många som slår oss på fingrarna när det gäller högtecknologi tex eller forskning .Jag tror vi kunde lätt klara oss utan EU !som jag ser det kostar det oss enorma summor att vara med pengar vi kunde lägga på mer forskning tex .Tror inte vi skulle gå under om vi gick ur ,titta bara på vår svenska kronas värde i dag .Dom enda som skulle vara ett hot är Kina som rusar fram i tillväxt och även hotar USA både i tecknologi och biltillverkning mm.
Även om Kina vore det enda hotet vore det illa nog. Det bor 1,3 miljarder människor där, med en kultur av att studera och jobba stenhårt. Vi har ingen chans att konkurrera med dem varken med eller utan EU. Samarbete mer eller mindre på deras villkor är enda vägen. Men det finns fler länder i den regionen som också är stora hot. Vietnam till exempel, med bortåt 100 miljoner människor. Även de superdriftiga och omöjliga att konkurrera med i framtiden. Och det finns många fler länder.
Västvärldens storhetstid är över, och vi måste anpassa oss till det. Frågan är om vi gör det lättast som en del i EU eller på egen hand? Det känns lite som om att det kan vara oss till nackdel att vara del i kolossen på lerfötter, jag tror nästan att Sverige skulle klara sig mycket bättre utan att behöva släpa på de sydeuropeiska länderna.