Tack för svar! I väntan på svar kollade jag lite till på nätet och hittade det här:
"Ullen består av samma ämnen som ditt eget hår. Vårda ullunderkläderna lika omsorgsfullt. Alla ullprodukter mår bäst av att tvättas med biologiskt ulltvättmedel. Ullens goda egenskaper beror till stor del på dess naturliga fetthalt. Ullfibern innehåller lanolin. Om ullen tvättas med universaltvättmedel som effektivt lösgör fett, försvinner lanolinet och därmed ullens goda egenskaper. Plagget blir grovt och "stumt"."
Problemet är att det är fettfläckar jag behöver tvätta bort. Jag råkade skvätta nötolja på den igår. Ganska mycket. Jag pudrade majszenamjöl på fettet för att suga upp det men allt gick ju inte bort.
Om man som dom skriver skall tvätta i ett speciellt tvättmedel för att bevara det naturliga fettet i ullen så kan man ju undra om nötoljan går att tvätta bort med det medlet.
Det står att ull är av samma ämnen som hår. Det var en person som skrivit i ett annat forum att hon brukade använda hårschampo. Det kanske inte är lika fettlösande som diskmedel i alla fall.
Bläää, vad skulle jag klanta mig så för...
|