|
Hej igen, trådskaparen här!
Tänk att min fråga kunde väcka så mycket engagemang och intresse - jag är imponerad och mycket tacksam.
Som vanligt i en lång tråd blir det ju så att några glömmer ursprungsbeskrivningen av problemet, och då blir det ju lite galna förslag, men det är ju inte så konstigt (OT: på Allt om trädgård, eller är det nån annan sida?!, har man lagt om grafiken så att ursprungsfrågan alltid ligger högst upp, även när trådarna förlängs över flera sidor, kanske eg. inte så dumt?).
Nå, jag ska absolut kolla enl. Tapios skiss och några av era andra förslag. Tack! Tror inte jag hinner i dag, men i morgon ska jag se om jag kan stänga av och kolla.
Metro heter modellen, från Trebema, Kalmar, enligt plaketterna på vvb. Och problemet är ju ganska nytt, har bara uppstått nu i vinter, förut har jag inte märkt av detta. Så det där att det skulle handla om värmeslingor eller isproppar tror jag inte på, eftersom de föregående vintrarna varit så väldigt kalla, då borde det haft större risker de åren? (i år har det varit plusgrader här i Södra Bohuslän ganska länge nu, och all is och snö är borta sedan länge på marken).
Problemet är ju inte jättestort för mig, men det jag oroar mig för är att detta skulle vara en indikation på att ngt är allvarligt fel och att apparaten sjunger på sista versen? Med tanke på att den är så gammal kanske man ska föreställa sig att den har en viss livstid?
En sak till för att förklara: När pumpen "hörs" (det gör den stötvis, och också trycket i kranen kommer lite stötvis analogt med detta - så har det alltid varit) blir vattnet iskallt, dvs när strålen är som starkast, när den går av blir det ljummet.
Redigerat av EKLO: 31-12-2012, 10:51
|