Jag googlade och läste vad de egentligen menar (?); "Centerpartiet öppnar dörren för att avskaffa skolplikten och ersätta den med en läroplikt. Poängen ska inte längre vara att eleven befinner sig i en viss lokal ett visst antal timmar utan att eleven verkligen lär sig något anser partiets idéprogramsgrupp. "
(Från Svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/c-foresl...rt_7752866.svd)På ett sätt kan jag nog tycka att det inte är SÅ dumt, tänk t ex på alla de mobbade barn, som inte vill (eller t o m KAN) gå till "skol-helvetet", MEN hur fasen hade C tänkt sig det hela ? En lärare per elev i Sverige, eller ?? Eller skulle lärarna flänga runt till 6-8 elever / dag ? Då blir det väl som den hudflängda hemtjänsten och dess stackars gamlingar ...
Edit; det man (jag) befarar är väl "familjeutbildning", där barnet bara får lära sig enligt familjens dogmer och religion, kanske. Ett citat från Per Ankersjö (borgarråd i Sthlm): "Det vill vi inte öppna för, att religösa grupper och sekter håller sina barn hemma och undervisar med bara bibeln. Det är en avart som vi säger nej till."
Redigerat av omk: 05-01-2013, 18:52
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein