Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ringblomsalva, Hur gör man...Hur gör ni?
          blomkronan
          Inlägg 14-07-2010, 08:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Nu har mina ringblommor börjat slå ut äntligen och jag har länge tänkt att jag vill göra egen ringblomsalva.
          Nu har jag plockat av en massa ringblomknoppar, jag valde bara dom som slagit ut ordentligt, fick nästan en full godislåda.

Nu har jag läst att det ska ligga och torka i två dagar sen ska man lägga blommorna i rapsolja eller olivolja, vilket välljer ni? OCH vad gör man för att få bort alla små kryp som är i blommorna crying.gif dom ska väll inte med ner i savlan? Nu finns det flera olika bud på hur länge blommorna ska ligga i oljan allt från 1 vecka upp till tre månader har jag läst... vilken tid har ni?

Sen var det det där med bi vaxet, många köper från biodlare, men jag har inte den tillgången sad.gif så jag titta in på panduro som skulle ha enligt ett tips, men dom har ju bara bivax för ljustillverkning är det den jag ska använda?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bassam
          Inlägg 06-01-2013, 23:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Tyvärr det är som händer när vi gör själv produkter, ibland är vi slarviga med mängder eller med jobb, man behöver följa recept exakt och bara undvika material som vi är känsla. Jag tror att det ska fungera bra. Så skickar jag till dig någon receptor som jag har hittat i Internet, jag hoppas att du inte är rädd
          Och du ska försöka igen och säga till oss vad händer med dig, vi lär oss av våra fel.
          H.Bassam

Recept
          Recept I • Vaselin eller salvbas - 30 gram
          • Pressad saft ur ringblommor, ev. med blad - 4-5 gram
          Strykes på tunt flera gånger om dagen. Ringblomman är läkande på svårläkta sår, brännskador, getingstick och insektsbett.
          (Källa: Thomson 1980)

Recept II • Fläskflott (ister) - 500 gram
          • Färska, hackade ringblommor - 125 gram
          Flottet hettas upp till kokpunkten och blombladen läggs i. Ta av från värmen och låt stå över natten. Dagen därpå värmes blandningen upp igen och silas. Förvaras i kylskåp.
          (Källa: Laux 1984)

Recept III • Färska, hackade ringblommor, ev. med blad och stjälkar - 500-700 ml
          • Olivolja - 250 ml
          • Bivax - en liten bit
          Värm oljan till högst 150°. Lägg i blommorna och låt allt sjuda några minuter. Ta av från värmen och låt stå och dra ett dygn. Värm igen nästa dag och pressa genom en silduk. Värm sedan den silade oljan med lite bivax tills vaxet smälter vid ca 70°. Rör tills salvan tjocknar.Bra på brännsår, solsveda och bensår.
          (Källa: Boman 1989)

Recept IV • Gult vaselin - en stor burk (antagligen Chesebrough klövervaselin)
          • Torkade ringblommor - 3 msk (45 ml)
          Värm vaselinet så att det blir rinnande. Blanda i blombladen. Låt dra 10 minuter. Redan en behandling kan bota eksem på hundar. Även bra för hidirritationer på människor. Norsk huskur.
          (Källa: Wicklund 1998)

Recept V • Salvbas av ullfett, vaselin, flytande paraffin - 90 gram
          • Ringblomstinktur 1:10 - 10 gram
          Calendulasalva (naturmedel).
          (Källa: Färnlöf och Tunón 2001)

Recept VI
          (Dr Theiss ringblomssalva) • Svinflott - 92,6 gram
          • Majsolja - 7 gram
          • Ringblomsextrakt - 0,4 gram (400 mg)
          • Askorbylpalmitat (variant av askorbinsyra)
          • Alfa-tokoferolacetat
          • Citronsyra
          Totalt 99,6 gram + antioxidanterna, varav 0,4 % ringblomsextrakt.
          (Källa: Färnlöf och Tunón 2001)

Recept VII • Ringblomsolja - 70 ml (7 volymdelar)
          • Bivax - 10 ml (1 volymdel)
          • Ullfett - 10 ml (1 volymdel)
          • Ringblomsinfusion - 10 ml (1 volymdel)
          • Tea treeolja - 25 droppar (1 ml)
          • Lavendelolja - 25 droppar (1 ml)
          Smält ihop olja, vax och ullfett på låg värme. Tillsätt infusionen och rör om lite; ta sedan allt från värmen och rör ordentligt. De eteriska oljorna droppas i när temperaturen sjunkit lite. Fortsätt röra tills salvan är helt sval. Med dessa proportioner blir salvan mjuk och lättpåstruken. Häpnadsväckande effektiv på torra och kliande eksem. Andra eteriska oljor kan väljas för särskilda behov.
          (Källa: Shenet 2003)

Recept VIII • Ringblomsolja - 70-80 ml
          • Bivax - 20-30 ml
          Smälts ihop försiktigt i vattenbad (kärlet ställs i ett annat kärl med kokande vatten) eller på platta. När blandningen flyter tas den från värmen och rörs om. Efter 2-3 minuters omrörning börjar blandningen vitna och stelna; fortsätt röra tills den är helt sval. Sådant som fastnat och stelnat på kärlets väggar skrapas ner i resten. Avsvalningen går fortare om man håller kärlet i kallt vatten under rörningen men då riskerar man att vaxet stelnar fortare än man hinner röra och resultatet blir klumpar. Rör tills salvan är helt sval och jämn. Om konsistensen blir fel är det bara att smälta om och tillsätta lite extra olja (för mjukare salva) eller bivax (i för hårdare).
          (Källa: Shenet 2003)

Recept IX • Rapsolja - 80 ml
          • Bivax - 20 gram = 24 ml
          • Ringblomsextrakt - 0,3 gram
          • Lavendelolja - 20 droppar = ca 1 ml
          Smält olja och bivax på vattenbad; ta från värmen när vaxet smält. Vispa tills temperaturen sjunkit till 40-45°. Vispa därefter ner ringblomsextraktet och vid 25° lavendeloljan.
          (Källa: Andersen 2003)

Recept X • Ljummen salvbas - 100 gram
          • Ringblommor - 5 gram
          Värm försiktigt tillsammans i vattenbad. Rör om, täck över och låt stå flera dagar tills salvan fått orange färg. Värm igen i vattenbad (ca 40°). Rör tills det är flytande och blombladen sjunker. Låt blandningen rinna ner långsamt i ett kärl genom ett filter som är täckt med gasväv. Ta också vara på salvresterna i filtret genom att krama. Fyll på rena burkar med skruvlock.
          (Källa: Kilian 2007)

Recept XI • Ringblomsolja - 70 ml
          • Bivax - 20 ml
          • Ringblomsinfusion eller ringblomstinktur - 10 ml
          Smält olja och vax på låg värme, ta från värmen när det flyter. Ljumma vätskan för sig och tillsätt. Infusion bör vara konserverad, tinktur konserveras av spriten. Vispa eller rör kraftigt tills blandningen är helt sval och slät. Den kan separera under vispningens gång men går snart ihop igen. Separerar den senare har man rört för långsamt och/eller avbrutit för tidigt. Kombinationen oljeutdrag och vattenutdrag eller spritutdrag är bra; den ger både oljelösliga och vattenlösliga ämnen ur ringblomman.
          (Källa: Shenet 2009)

Citera

Inlägg i den här tråden
          blomkronan   Ringblomsalva   14-07-2010, 08:00
          Rihane   Bivax hittar du på välsorterad hälsokost. Du finns...   14-07-2010, 11:15
          blomkronan   Vilken otroligt roligt sida :thanks: nu kan det n...   15-07-2010, 01:12
          Rihane   Undrar inte om det är för att få bort djuren som m...   15-07-2010, 15:47
          fuchian   Min väninna tillverkar ringblomssalva och ett anna...   15-07-2010, 17:36
          blomkronan   Nu har jag skördat en del blommor :) Plockat av a...   18-07-2010, 07:49
          Myosotis   Har just ingen erfarenhet, men vid ett försök att ...   18-07-2010, 09:39
          Rihane   Drog mig till minnes att Tesa på trädgårdsbloggen ...   18-07-2010, 10:45
          blomkronan   Drog mig till minnes att Tesa på trädgårdsbloggen ...   18-07-2010, 17:46
          Sussie F-Flower   Men vad spännande!!! Såg nu först, att...   18-07-2010, 21:39
          blomkronan   Den 20 juli satte jag denna sats... gick åt en lit...   25-07-2010, 13:29
          Jultorpet   Den 20 juli satte jag denna sats... gick åt en lit...   25-07-2010, 19:45
          blomkronan   Hittar du inte bivax någon annan stans så kolla Cr...   25-07-2010, 20:01
          blomkronan   måste få visa min ringblomodling i år... och jag...   25-07-2010, 13:37
          blomkronan   Dax för en uppdatering... Det tog sin lilla tid in...   15-12-2010, 19:57
          Peztis   Asch!!!! Skulle ha sparat ringblom...   15-12-2010, 20:16
          ingrid fuxwall   Vad noga du var! När jag gör min salva så häll...   15-12-2010, 20:21
          blomkronan   Asch!!!! Skulle ha sparat ringblom...   15-12-2010, 21:04
          Peztis   Gulle dig Blomkronan! Ja, det ska vara rent. ...   15-12-2010, 22:09
          kerstin z5-6   Håller med dej Bassam ,se annan tråd.Att göra om r...   07-01-2013, 19:59

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 01:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon