CITAT (Mia i trädgården @ 10-01-2013, 20:16)

Grillkol... lite osäker om renhetsgraden. Kanske ok om man inte har tänkt m tändvätska. Annars kanske någon granne eldar m pellets? Då brukar man få så mycket aska att man själv har svårt att använda allt i trädgården. Den lokala sotaren kanske kan tipsa om vem som eldar m pellets så du går dit o frågar om ask-bidrag?? ;-) För då måste man sota 2 gånger per år. Aska har pH höjande effekt vilket skulle vara bra mot mossan.
Lycka till
Tänder alltid grillen med el, aldrig nånsin med tändvätska. Sen vet man ju inte hur kolet är tillverkat, om det innehåller några tillsatser etc. Kanske lite tveksamt då? Får kolla med de få grannar jag har om nån eldar med pellets/ved och har asköverskott.
CITAT (Ciczi @ 11-01-2013, 08:00)

Kontakta en professionell arborist om du verkligen vill renovera träden, det är mitt bästa råd. Håller själv på att ta över en gammal trädgård där äppleträden är planterade på 40-talet och frammåt.
//Ciczi
Ja, jag har allt funderat på det. Tycker bara att man bör har en hyfsad uppfattning om vad man själv vill och ungefär vad det innebär innan man drar hem nån som man får betala konsultationstid för. Det är därför jag först frågar er experter här på Odla. Kommer inte sätta såg eller sax i träden förrän nån professionell har fått yttra sig.