CITAT (Christa @ 12-01-2013, 17:20)

Jo men även om det har med det du räknat upp att göra så är det ju då skillnad på svininfluensa och vanlig säsongsinfluensa eftersom barn sällan dör i säsongsinfluensa. Hur kan smi då säga att svinis inte är farligare?
Är det någon som vet om vaccinet mot svininfluensa fortfarande innehåller kvicksilver?
Vet någon om de fastställt om det var det eller vad det annars var i vaccinet som gjorde att en del fick narkolepsi?
Kvicksilver kan ju öka risken för autoimmuna sjukdomar och narkolepsi är väl en sådan?
Jag tror inte någon med säkerhet kan säga vad som orsakar narkolepsi, men att det skulle vara en autoimmun sjd har jag aldrig hört. Vid autoimmuna sjd angriper kroppen sig själv och förstör t.ex. Dopaminproducerande celler, insulinproducerande celler eller orsakar inflammation i ex leder, kärl el bindväv. Finns inte specifi celltyp som orsakar narkolepsi så hur det skulle kunna vara en autoimmun sjd begriper jag inte.
SMI menar att dödligehen, toalt i hela popularionen inte är högre än säsongsinfluensan - däremot är den dödligare i vissa åldersgrupper, men det är inte samma sak. Och vi kan ju nte göra skillnad på liv, eller hur.
De de ökade risken för narkolepsi (4x ökad risk) är det ingen som ver, men man tror att det är kopplat till adjuvansen som användes för att hypersktivera immunförsvaret. En gissning är att immunförsvaret "fick ett utbrott" och frisatte massiva mängder inflammatoriska mediatorer på kort tid och att dett på bågot sätt skadade vissa individers hjärna. Varför vissa drabbades men inte andra vet igen, kanske hade de en redan en mfektion i kroppen, kanske var de extra känsliga - ingen vet med säkerhet....i
Vi ärver immunförsvaret av våra föräldrar, eller rättare sagt modern överför en del av sitt antikroppsbibliotek till barnet i början. Men bara sådant som hon själv haft. Om inte mamman haft Hong Kong kan hon inte överföra antikroppar till sitt barn, däremot kan mamman ha ett skydd genom att hon fått ett visst försvar av sin mamma som kanske hade den på 50-talet.
Christa - jag rekommenderar en grundläggande bok i immunologi, jag tror du hade haft mycket intresse och utbyte av en sådan. Jag tror det finns på svenska som är ämnade för sjuksköterskor.