Riktigt tjocka snöflingor yr utanför mitt fönster & det känns ganska avlägset att arbeta med trädgården!
Lilleman kryper omkring på golvet & den lille i magen kickar för fullt (verkar vara en lika livlig en därinne som den på golvet!). Sysselsätter mig med att fundera på vad våren & sommaren för med sig i form av trädgårdsplaner - har fått ihop en gedigen lista! (Som jag inser att jag kanske kommer kunna förverkliga till 10% haha)
* Jag ska lägga ölandsten där det fattas och idag är gräs mellan hus & växthus
* Jag ska gräva bort gräset runt pergolan som går över trädgårdsgången ner mot brevlådan och göra perennland där som att man slipper harva med gräsklipparen mellan varje stolpe... Har massor av ideér med vad jag ska plantera där men på topp just nu ligger Lavendel, Bergsisop, Jättedaggkåpa och 2 buskar, mörkbladig perukpuske & rödbladig berberis. Jag ska dessutom flytta en Summer snow jag satte vid ena stolpen förra året då den inte verkar trivas i sin grop, misstänker att intilliggande träds rötter är lite elak just där... + att den växer rätt nära en hansahäck oxå just nu.
* Jag ska sätta en bokharabinda vid ena trädet vid bilinfarten
* Jag ska försöka hitta nån jag kan ta en stickling av Äkta kaprifol och sätta vid det gamla tvättstället (två jättestora nedgjutna T:n med 7 meter mellan, sambon ska svetsa dit stag mellan & armeringsmatta så det kan fylla upp där). Idag är det en vildkaprifol vid varje T, men jag tänkte om jag hittar Äkta kaprifol så blir det lite längre blomning - älskar ju doften! Är dock för snål för att gå och köpa plantor hela tiden

* Sambon & jag ska ta hit en grävare som gräver upp en hel del av gräsmattan framför huset & göra bilparkerng för 3 bilar där. Idag är det bara en "väg" ned mot garaget som visserligen är lång, men opraktisk då vi jobbar olika tider & har två bilar... Alltid fel bil som står längst fram... Dessa ska grusas med fint grus och då ska vi samtidigt fixa till våra hemska (!!!) grusgångar som är överfulla med ogräs....
* Jag ska få fart på vindruvs-sticklingen jag fick av mormor förra hösten - den växer jättefint inne i sin kruka i stora vardagsrumsfönstret just nu!
* Jag ska prata med plåtslagaren & se om jag kan köpa galvad eller förzinkad plåtkant på rulle att banka ned mellan gräsmatta & land, fick ett tips om att det kunde vara hyffsat billigt och vara en enkel & "ren" lösning som inte ser plottrig ut!
* Eventuellt döda Spirean framför huset... gillar verkligen inte spirea! Den är så himla stor dessutom... Bävar dock för jag vet hur rötterna lär se ut... Om nån bor i Kalmar får man den gärna helt gratis om man kan tänka sig att hjälpa till att gräva upp den! haha

Ja så ser listan ut just nu... Men inser som sagt att jag kanske har lite annat att tänka på när vår & sommar väl är här

Hur ser era listor ut? Fyll på!