Hej alla duktiga odlare!
Jag har varit medlem en längre tid på forumet, men dock varit väldigt inaktiv! Så efter att inte skrivit på 4 år så kommer här ett inlägg, en fråga och en tråd där jag skall försöka hålla er uppdaterade över hur det går för min vinranka. Jag är mycket okunnig å hämtar oftast ”min kunskap” från detta forum, så hjälp mig gärna å kom med råd och tips, allt är välkommet!
Jag har en lägenhet högst upp i huset med en mindre balkong. Balkongen har sol på sig från ca kl 07:30 till 20:00 (de få dagar då det är sol).
Jag har nu tagit tag i min önskan att skaffa ytterligare en vinranka (Zilga) efter det att min förra vinranka avled i stormen 2005…
Jag byggde min ”kruka” av en ikea ”samla” 130 liter förvaringslåda.
(http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80102976/#/30206325)
Kring lådan byggde jag en ram för att den inte skulle ge vika om det blev för mycket tyngd i den, vi alla vet ju att ikea kanske inte alltid har världens bästa kvalitet. Speciellt inte när jag borrat ett 30-40 tal hål i den för en god dränering. (Jag hoppas att de hål jag borrat är tillräckliga för att vatten skall rinna av, annars kan man väl lyfta plantan senare och göra om?)
Som jord så blandade jag 40 liter rhododendron jord och 100 liter naturgödslad jord, så att plantan får det lite surare. (Bra eller dåligt?)
Jag har täckt jorden med sten ovanpå för att behålla mer fuktighet i jorden då solen lyser på bra, vet ej om detta har någon egentlig effekt, men tycker även att det är dekorativt.

Jag planterade min Zilga 30 juli i år (2012), vilket kanske är ganska sent för att klippas nu i sensommar? Kom gärna med tips här!
Så, där var lite bakgrundsinfo, nu till mina frågor:
Hur mycket vatten bör det lilla livet ha? Jag känner rent spontant att det, med tanke på dränering, inte bör spela så stor roll om den får lite (1-2 liter) varje dag, det bör ju rinna av om det inte behövs?
Tanken är att den skall stå utomhus hela vintern, skall jag klä lådan med (något?) för att öka motståndskraften mot kylan och chansen till dess överlevnad? Vet ju att den tål ner till 35-40 minusgrader, men ändå.
Jag har ju läst att pH värdet är viktigt, kan ni rekommendera mig att köpa en pH-mätare för att ha extra koll på det, eller är det överkurs? Om jag skall köpa, kan ni ge förslag på vilken mätare i så fall?
Har ni några andra tips för en nybörjare som mig?!
Ha en underbar sommar å lycka till med era projekt!
Mvh
Marcus