CITAT (*Stintan* @ 16-01-2013, 10:51)

Ni som tycker det är så viktigt att vara flockledare och t.o.m. alfaledare...hur gör ni då om ni inte är ensam om hunden utan flera som ska "fostra" den?
Alfaledare/flockledare finns inte i förhållandet människa -hund som jag ser det. Allt bygger på trygghet, tillit och kommunikation på det ena eller andra sättet.
Enkelt. Hunden är lägst i rang i flocken dvs familjen. I våran flock är det föräldrarna som är alfaparet, sen kommer barnen och sist djuren eftersom även barnen även de måste kunna styra över djuren. Helt livsfarlig situation om ett djur skulle vara ranghögre än ett barn, då kan barnet skadas.
Tolka nu rang alfahane etc rätt. Handlar inte om att man är diktator utan om vem som bestämmer hur saker och ting ska fungera, vad man får göra eller inte. Flockledaren är den som står för trygghet och stabilitet på samma sätt som förhållandet är mellan föräldrar och barn.
Om hunden blir skrämd står flockledaren där som en trygg och stabil punkt o hunden behöver inte drabbas av panik etc. Hund reagerar på okända situationer eller hotfulla situationer genom att fly, försvara sig eller gå till attack. Flockledarens uppgift är att välja hur flocken ska förhålla sig till situationen och bestämma hur flocken ska göra, dvs jag som ägare till hunden måste ingjuta sådant förtroende i hunden att den litar på att mina beslut är de bästa. Måste hunden själv fatta beslut kan det ju bli så olyckligt att hunden biter eller skadar någon annan människa.