Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är det så att hunden har en människa och inte tvärtemot?
          silos
          Inlägg 14-01-2013, 11:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Hur är din relation till din hund om du har en?

Ofta kan jag se att det är faktiskt hundarna som har människor och hundarna tycks rasta sina ägare!

Och är jag riktigt ärlig så är det mina hundar som rastar mig av och till,d.v.s.de går dit de vill och jag följer lydigt efter.

Är mina hundar olydiga då?
          Nej det är de inte,utan visst lyder de mig då jag vill att de skall lyda!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Stintan*
          Inlägg 16-01-2013, 10:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ni som tycker det är så viktigt att vara flockledare och t.o.m. alfaledare...hur gör ni då om ni inte är ensam om hunden utan flera som ska "fostra" den?

Alfaledare/flockledare finns inte i förhållandet människa -hund som jag ser det. Allt bygger på trygghet, tillit och kommunikation på det ena eller andra sättet.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 16-01-2013, 11:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (*Stintan* @ 16-01-2013, 10:51) *
          Ni som tycker det är så viktigt att vara flockledare och t.o.m. alfaledare...hur gör ni då om ni inte är ensam om hunden utan flera som ska "fostra" den?

Alfaledare/flockledare finns inte i förhållandet människa -hund som jag ser det. Allt bygger på trygghet, tillit och kommunikation på det ena eller andra sättet.

Enkelt. Hunden är lägst i rang i flocken dvs familjen. I våran flock är det föräldrarna som är alfaparet, sen kommer barnen och sist djuren eftersom även barnen även de måste kunna styra över djuren. Helt livsfarlig situation om ett djur skulle vara ranghögre än ett barn, då kan barnet skadas.

Tolka nu rang alfahane etc rätt. Handlar inte om att man är diktator utan om vem som bestämmer hur saker och ting ska fungera, vad man får göra eller inte. Flockledaren är den som står för trygghet och stabilitet på samma sätt som förhållandet är mellan föräldrar och barn.

Om hunden blir skrämd står flockledaren där som en trygg och stabil punkt o hunden behöver inte drabbas av panik etc. Hund reagerar på okända situationer eller hotfulla situationer genom att fly, försvara sig eller gå till attack. Flockledarens uppgift är att välja hur flocken ska förhålla sig till situationen och bestämma hur flocken ska göra, dvs jag som ägare till hunden måste ingjuta sådant förtroende i hunden att den litar på att mina beslut är de bästa. Måste hunden själv fatta beslut kan det ju bli så olyckligt att hunden biter eller skadar någon annan människa.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-01-2013, 11:38
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 16-01-2013, 11:07) *
          Enkelt. Hunden är lägst i rang i flocken dvs familjen. I våran flock är det föräldrarna som är alfaparet, sen kommer barnen och sist djuren eftersom även barnen även de måste kunna styra över djuren. Helt livsfarlig situation om ett djur skulle vara ranghögre än ett barn, då kan barnet skadas.

Tolka nu rang alfahane etc rätt. Handlar inte om att man är diktator utan om vem som bestämmer hur saker och ting ska fungera, vad man får göra eller inte. Flockledaren är den som står för trygghet och stabilitet på samma sätt som förhållandet är mellan föräldrar och barn.

Om hunden blir skrämd står flockledaren där som en trygg och stabil punkt o hunden behöver inte drabbas av panik etc. Hund reagerar på okända situationer eller hotfulla situationer genom att fly, försvara sig eller gå till attack. Flockledarens uppgift är att välja hur flocken ska förhålla sig till situationen och bestämma hur flocken ska göra, dvs jag som ägare till hunden måste ingjuta sådant förtroende i hunden att den litar på att mina beslut är de bästa. Måste hunden själv fatta beslut kan det ju bli så olyckligt att hunden biter eller skadar någon annan människa.

Man behöver inte kalla sig Alfaledare/flockledare och rangordna för att få det att fungera alldeles ypperligt. Det där är bara något hämtat från vargarnas beteenden och människor är inga vargar. Inte kallar du dig väl flockledare/alfaledare i förhållandet förädrar - barn? Tänk att det går att bygga trygghet och stabilitet ändå...konstigt va?

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 16-01-2013, 14:13
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (*Stintan* @ 16-01-2013, 11:38) *
          Man behöver inte kalla sig Alfaledare/flockledare och rangordna för att få det att fungera alldeles ypperligt. Det där är bara något hämtat från vargarnas beteenden och människor är inga vargar. Inte kallar du dig väl flockledare/alfaledare i förhållandet förädrar - barn? Tänk att det går att bygga trygghet och stabilitet ändå...konstigt va?

Ja tänk att det går att bygga på trygghet och stabilitet, ett annat ord för alfahona, alfahane eller matriark om man jämför med elefant och mamma och pappa om vi tsalar människor. Allt flockliv och familjeliv bygger just på dessa byggstenar ;-)

Javisst, kalla det vad man vill, men i realiteten är det just flockledare man är även om man inte vill kalla det så.

Ja, rent biologiskt är ju människan ett flocklevande däggdjur likt hästar, kor, vargar rent generellt. Mer specifikt är människan ett familjebildande däggdjur likt elefanten, chimpanser, markattor, orangutanger, gorillor och många mångs fler primater. etc Familjens överhuvud fram till barnen klarar sig själva är föräldrarna bland människor, matriarken hos elefanten, alfaparet hos vargar, starkaste hanen hos lejonen etc...

CITAT (*Stintan* @ 16-01-2013, 11:52) *
          Kalla det vad ni vill jag vägrar att använda ord som alfaledare om människor och har ändå lyckats uppfostra en hel hög med ungar och hundar rätt hyfsat ändå.

Ja, ingen människa kallar sig väl alfaledare, men jag gjorde det för att belysa hur hundar betraktar sina ägare. En hund är en hund och inte en människa. Hunden betraktar världen på hundars vis och inte som människor ;-)

Mmm, grattis att du lyckats uppfostra ungar och hundar ;-) Det tyder väl på att du är en bra förälder och förebild i dina barns ögon och att du är en bra stabil och pålitlig flockledare i dina hundars ögon ;-)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-01-2013, 14:57
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 16-01-2013, 14:13) *
          Ja tänk att det går att bygga på trygghet och stabilitet, ett annat ord för alfahona, alfahane eller matriark om man jämför med elefant och mamma och pappa om vi tsalar människor. Allt flockliv och familjeliv bygger just på dessa byggstenar ;-)

Javisst, kalla det vad man vill, men i realiteten är det just flockledare man är även om man inte vill kalla det så.

Ja, rent biologiskt är ju människan ett flocklevande däggdjur likt hästar, kor, vargar rent generellt. Mer specifikt är människan ett familjebildande däggdjur likt elefanten, chimpanser, markattor, orangutanger, gorillor och många mångs fler primater. etc Familjens överhuvud fram till barnen klarar sig själva är föräldrarna bland människor, matriarken hos elefanten, alfaparet hos vargar, starkaste hanen hos lejonen etc...

Ja, ingen människa kallar sig väl alfaledare, men jag gjorde det för att belysa hur hundar betraktar sina ägare. En hund är en hund och inte en människa. Hunden betraktar världen på hundars vis och inte som människor ;-)

Mmm, grattis att du lyckats uppfostra ungar och hundar ;-) Det tyder väl på att du är en bra förälder och förebild i dina barns ögon och att du är en bra stabil och pålitlig flockledare i dina hundars ögon ;-)

Då frågar jag. Vad är du om hushållet består av 2 eller fler människor med samma rang? Lägg gärna till ett par hundar också. Kan en flock bestå av bara en människa och en hund?

För mig har personer som tror sig vara alfa- / flockledare tittat för mycket på Caesar Millan.

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          silos   Är det så att hunden har en människa och inte tvärtemot?   14-01-2013, 11:37
          *Stintan*   Såklart är det så Silos :giggle: Jag har en perso...   14-01-2013, 11:53
          silos   Såklart är det så Silos :giggle: Jag har en perso...   14-01-2013, 12:02
          Eva i Skåne   Visst bestämmer hunden :D eller åtminstone försöke...   14-01-2013, 11:57
          Motti   Om jag låter min hund styra mig så skulle min roll...   15-01-2013, 19:51
          Jubbe063   Jag är flockledaren, hunden står i lägre rang än m...   16-01-2013, 09:37
          Tapio   Man behöver inte kalla sig Alfaledare/flockledare ...   16-01-2013, 11:56
          Anki på Öland   Halaj! Jaha, och vad förordar du när man har ...   16-01-2013, 13:07
          Jubbe063   Då frågar jag. Vad är du om hushållet består av 2 ...   16-01-2013, 16:53
          *Stintan*   Du verkar inte förstå skillnaden på mänskligt pers...   16-01-2013, 17:55
          Jubbe063   Känner du behov av att dumförklara mig så varsågod...   17-01-2013, 10:04
          Jubbe063   Alfaledare/flockledare finns inte i förhållandet m...   16-01-2013, 11:15
          *Stintan*   Jo det finns flockledare mellan människa hund. i h...   16-01-2013, 11:52
          Bengalow   Det svaret har jag väntat på länge, Stintan. Milla...   16-01-2013, 15:12
          andersen   Tycker att man skall skilja lite på vad det är för...   16-01-2013, 18:02
          Christa   Det är ju väldigt stor skillnad på olika hundar. H...   16-01-2013, 18:19
          Tapio   Halaj! Läste en intressant grej för länge sen...   16-01-2013, 19:18
          *Stintan*   Halaj! Läste en intressant grej för länge sen...   16-01-2013, 19:35
          Anma   Det kanske snarare är en fråga om delegering. Jag ...   17-01-2013, 10:01
          Monica i Nässjö   Silos, du och dina hundar verkar trivas jättebra t...   17-01-2013, 09:33
          silos   [quote name='Monica i Nässjö' date='17...   17-01-2013, 10:13

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 04:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon