CITAT (gammelnalle @ 10-12-2004, 19:55)
Jag brukar köra "diskrensning" (nu snackar vi datorer.. inte resten av huset..

) men vad skall man ha förkryssat??
"Hämtade filer" ??
"Temporära filer" ??
Jag brukar kryssa för rubb och stubb. Frigör oftast en hel del utrymme. Använder du "diskrensning" finns ingen risk att du tar bort något du sedan ångrar. Den risken finns däremot om du manuellt tömmer temp och cookie foldrar.
Ad-Aware som dom andra pratar om är enbart för att leta upp och ta bort reklam och spionprogram. Detta är grejer som "diskrensning" inte tar bort. Vad gäller reklam och spionprogram så vill jag också rekommendera gratisprogrammet Spybot som komplement till Ad-aware. Det hittar ibland lite annat. Finessen med Spybot är att man kan "immunisera" sin dator mot de mest välkända spionprogrammen så att dom över huvdtaget inte ens placeras på din dator. Men, som sagt, det är ett helt annat ärende än det som den ursprungliga frågan gällde.
Defragmentering var det någon som nämde. Ju fullare datorn är desto viktigare att göra detta ofta. Om det är för trångt klarar den inte av att flytta om alla fragmenten. MEN det är en god idé att scanna disken för fel INNAN man defraggar. Om det finns fel i filsystemet så kan defragmenteringen haverera, och då har man lätt fått ytterligare fel i systemet...... Tågordningen för regelbundet underhåll av datorn är alltså: diskrensning, scanning, och defragmentering.