CITAT (Blomstertanten @ 10-12-2004, 19:05)
Måste bara få skryta lite ! :)
17- åringen kom hem i dag och berättade att han fått
Mycket
Väl
Godkänt på provet

Han kommer att få
VG och
MVG i alla ämnen utom gymnastik.
Och med tanke på att han hade fullt sjå att bli godkänd överhuvudtaget i nian så tycker jag att det är en stor prestation !

Och jag är mamma till honom !

Undrar vem han brås på ?
Måste vara mamma :P
Grattis till er båda!!!

Förstår att du är glad och stolt! (att ni båda är, med all rätt)
Sedan ... så TROR jag på "respekt". Jag TROR på att respektera.
Att se, försöka förstå, acceptera - och ur det finna vägar att gå vidare, vägar som FUNKAR. (Lättare sagt än gjort, jag vet)
Jag TROR på att det går att sätta gränser, utan att kränka. Jag till och med tror på sådan gränssättning som den enda fungerande och värdefulla.
En sådan gränssättning är lika stabil, om inte stabilare, än att vara "tjurigt sårad", ointresserad, maktlös, eller se till sina EGNA syften och inte den andres - vilket ofta är orsaker till kränkning.
Jag tror också på, att man som förälder är FÖREBILD för sina barn, små som vuxna, och genom att själv både veta vad som är repsket, och visa den, på ett bra vis (MED gränser) - så lär sig barnen.
Jag tror också på, att det är en av de svåraste tillvägagångssätten som finns, mycket därför att vi själva inte lärt oss det på ett bra sätt.
Och sist av allt ... min "tro" är inte detsamma som min kompetens alla gånger.
Det här jag skrivit, kom sig av att jag tycker annorlunda än några skrivit här. (medan jag håller med andra).
Det syftar inte till dig, Sulawesii !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vad gäller just din situtaion, så har jag inget bra råd. Tror inte heller att du behöver det, det ordnar sig!
Det går upp och det går ner, och ungdomar är som de är, och tonårstiden är en svår tid, både för tonåringen själv och för tonåringars föräldrar.
Man får ha lite is i magen...
Stor kram från amaira

.