Av artikeln framgick det inte så mycket om vilken "sorts" sopletande det handlade om, men för ett tag sedan var det ett radioreportage om några personer som i stort sett livnärde sej på kasserad mat. De gick dock inte runt och rotade i andras soptunnor utan höll sej till matbutikernas sopcontainrar och plockade sådant som det egentligen inte var något fel på. Mindre känsliga matvaror där datummärkningen precis gått ut, bröd som inte kunnat säljas tillräckligt färskt, frukt och grönt som inte var tillräckligt fräsch för att kunna säljas osv... Det kan faktiskt jag se som lite föredömligt med tanke på hur enormt mycket mat som bara slängs bort i dagens samhälle.
Däremot är jag lite kluven i frågan hur ok det är att plocka andra saker ur containrar. Det kan finnas en massa olika anledningar till att grejerna slängts istället för att ha blivit inlämnad för second handförsäljning och det tycker jag faktiskt att man ska respektera. Hade man däremot haft möjlighet att ha separata bingar för sådant som "slängaren" absolut vill ska förstöras och bingar med saker som folk bara inte vill ha själva längre så vore det en helt annan femma.
Redigerat av Cacki: 21-01-2013, 15:11
--------------------
**Cacki z 3**
|