CITAT (Christa @ 21-01-2013, 17:11)

Dom fall jag känner till har rört preparat som är i en speciell dos. Alltså läkaren har inte ändrat dosen. Om bipacksedeln inte är uppdaterad är det ju ännu viktigare att läkaren kollar i fass innan dom skriver ut läkemedlet. Eller var det nu uppdateras först.
Det är ju väldigt många som måste uppsöka akutvård på grund av läkemedelsbiverkningar och i vissa fall kan det ju ge obotliga skador.
Jag håller helt med om att det är för mycket läkemedelsbiverknimgar, och att det är ett stort problem att patienter får mediciner som inte går ihop. Ett av problemen är att journalsystem inte kan samköras - en läkare vet inte vad en annan skrivit ut om inte patienten kan svara på detta. Denna typ av konflikter kan endast upptäckas på apoteket när de ser patienternas läkemedelslistor.
Jag tror inte jag förstår vad du menar med de fallen du känner till: det jag menar är att läkemedel avsedda för sjukdom X, också kan ges vid sjukdom Z, oavsett vad det står i Fass eller bipacksedeln. Detta beror oftast på att man inte genomfört kontrollerade studier i sjukdom Z, men tillräckligt många har fått medicinen pga att de lider av båda sjd och då blivit bättre. Ett bra exempel är Luftrörsvidgande inhalationsmediciner som normalt ges till astmatiker. Dessa kan också hjälpa till att minska förtida livmodersammandragningar, hos gravida. Men självklart har ingen gjort de placebokontrollerade studier som behövs för att medlet ska vara godkänt för gravida. För varje nytt användningsområde måste nya studier göras, och de kostar multum och är i många fall ganska onödiga. Så ibland skrivs läkemedel ut för saker de egentligen inte är godkända för, eller för patientgrupper de inte är godkända för. Ibland är det så enkelt att man inte har testa medlet ordentligt på t.ex. personeröver 75, och då kan det stå att det inte bör ges till dessa, att det endas ska ges under sträng övervakning etc. Massor av läkemedel är inte testade på barn, så de får ofta mediciner som inte testats på unga, och då kan det också stå en massa "friskrivningsformuleringar" i fass.
Det står samma sak i Fass om i bipacksedeln - bara mer detaljerat....
Redigerat av KRT: 21-01-2013, 17:26