Det var ett par år sedan jag senast planerade rosor, men nu är det dags igen! Jag håller på att planera hur vår bostadsrättsföreningen kan förbättra sin innergårdsmiljö, och tänkte att det kunde vara trevligt med lite rosor. Här skulle jag dock behöva lite tips på bra sorter!
Förutsättningar: Det är i Göteborg, så zon 2 ungefär, kanske lite blåsigt men inget extremt. Det är inte full sol hela dagen då husen skuggar en del, men det är ganska öppet så mycket indirekt ljus. Lerig jord så den borde fungera bra med lite jordförbättring.
Kravspecifikationen lyder: - Buskrosor; starkväxande och buskiga (fint växtsätt) - De får gärna bli stora; kan troligtvis plantera en del som solitärer i gräsmattan och även övriga behöver nog täcka upp en del yta för att det ska bli mindre behov av andra plantor. Kan givetvis plantera tre stycken av samma sort i grupp om så krävs. - Det måste vara friska sorter, inga tramsiga varianter! - Minimala skötselkrav
Jag har tittat på rugosor och Kanadarosor som tycks stämma ganska bra på kravspecifikationen? Jag har vid vårt fritidshus Wild Edric (blir inte så stor hos mig?), Louise Bugnet (lite storkbent?) och Stanwell Perpeptual (lägger sig ganska platt?) som jag utöver nämnda kommentarer tycker om.
Jag tar gärna emot tips på både engångsblommande och remonterande, enkla och fyllda, då jag skulle kunna välja några av varje för en bra blandning. Några idéer?
Om jag vill ha någon som blir riktigt stor, som ett stort buskage, vad har ni för tips då?
--------------------
Villa i Göteborg (zon 2)
|