Som jag tidigare beskrivit i ett annat inlägg har det röjts som bara den vid vår tomtgräns (senast idag höggs två stora träd ner...) och nu inser även min make behovet av insynsskydd. Jag lade fram förslaget att sätta en slags gles spaljéoch plantera några fina klätterrosor. Hans enda invändning var att de väl växer långsamt, vilket jag insåg att jag faktiskt inte vet

Alltså finns det lite mer snabbväxande klätterrosor som tåler en smula torrt läge och sol i stort sett hela dagen? Eftersom "spaljen" sommer vara ca 2 m hög och 5 m bred får det plats med storvuxna rosor, jag vill hellre ha två stora än 5 små

Jag har en dröm om en Mme Sancy de Parabere, som är engångsblommande och rosa - men tåler den det läget?
Dessutom skulle jag gärna vilja ha något som är återblommande bredvid, så man kan njuta av rosblomning länge! Vill görna ha något riktigt taggigt, för småfåglarnas skull, och som matchar den rosa färgen i madamen - helst rosa, rött (ej orangegulröd) eller vitt. Några förslag?
Edit: glömde skriva att jag är ute efter friska rosor - sorter som jämt drabbas av sjukdomar är jag inte intresserad av!
Redigerat av KRT: 23-01-2013, 18:01