CITAT (Plater @ 24-01-2013, 12:51)

Tycker du att murgröna växer långsamt?! Det måste vara fel på min jord i så fall

Annars finns ju rådhusvin, klematis och andra tjusiga klättrare som tar sig upp snabbt.
Mitt intryck av New Dawn är att den definitivt inte är frisk. Få av mina rosor får svartfläck så lätt som den. I övrigt är den ju ganska charmant. Alla rosor mår bättre i full sol, så skuggtålig innebär att de ändå klarar av att blomma i halvskugga. Det är då inte många rosor bortom vildrosorna som funkar tillfredsställande i helskugga.
All murgröna jag haft har stått och stampat i flera år och sedan tagit fart och då blir den ohanterlig
I det soliga hörnet skulle jag vilja ha något som blommar och luktar gott

Däremot har jag ett hörn till i trädgården där vi också kommer behöva sätta något insynsskydd - där skulle murgröna evt kunna fungera - enda "problemet" är att det är en "japansk hörna" med bambu, japansk lönn, Katsura etc. Vet inte om murgröna passar så bra ihop med det?
Tillbaka till ämnet rosor;
Du menar att alla rosor mår bäst i sol, men vissa också klarar skugga eller halvskugga. I så fall borde jag kunna välja vad jag vill, för spaljén kommer att ha sol mest hela dagen, möjligen med lite skugga vig lunchtid.
Hur torktoleranta är rosor - finns det spektrum här också? Vilka klara i så fall torrare förhållanden bäst, någon speciell typ av ros man ska titta på?
Angående svartfläck så var det precis det jag menade med att jag vill ha en frisk ros - inte en som lätt får svartfläck eller mjöldagg. Det är liksom ohanterbart att behandla en stor klätterros med svampmedel... Och en stor ros som inte är fin är något stort som är fult - om ni förstår vad jag menar