CITAT (KRT @ 24-01-2013, 16:24)

All murgröna jag haft har stått och stampat i flera år och sedan tagit fart och då blir den ohanterlig
I det soliga hörnet skulle jag vilja ha något som blommar och luktar gott

Däremot har jag ett hörn till i trädgården där vi också kommer behöva sätta något insynsskydd - där skulle murgröna evt kunna fungera - enda "problemet" är att det är en "japansk hörna" med bambu, japansk lönn, Katsura etc. Vet inte om murgröna passar så bra ihop med det?
Tillbaka till ämnet rosor;
Du menar att alla rosor mår bäst i sol, men vissa också klarar skugga eller halvskugga. I så fall borde jag kunna välja vad jag vill, för spaljén kommer att ha sol mest hela dagen, möjligen med lite skugga vig lunchtid.
Hur torktoleranta är rosor - finns det spektrum här också? Vilka klara i så fall torrare förhållanden bäst, någon speciell typ av ros man ska titta på?
Angående svartfläck så var det precis det jag menade med att jag vill ha en frisk ros - inte en som lätt får svartfläck eller mjöldagg. Det är liksom ohanterbart att behandla en stor klätterros med svampmedel... Och en stor ros som inte är fin är något stort som är fult - om ni förstår vad jag menar

Min åsikt är att lugna gröna växter passar till allt, men det är väl en fråga om tycke och smak.
Lite paradoxalt brukar man säga att rosor vill ha torrt om benen men vått om fötterna. Optimalt är förstås jättemycket sol, mycket vatten, mycket näring. I Sverige kan jag inte se att torka skulle vara ett problem, men det är klart att de mår bra av nån timme med vattenslangen på kvällen efter några veckors torka.
Vad gäller sjuka rosor håller jag med, jag försöker hålla mig bort från dem så långt det är möjligt. För svenska förhållanden har jag, för att generalisera lite, haft bäst resultat med Kordes klätterrosor. De remonterar och blir därför inte lika stora som engångsblommande, men brukar å andra sidan vara just friskare. Bara för att ge ett exempel; 'Laguna' är en ros som odlas alldeles för lite här, den är både storvuxen och enormt rikblommande. Om den sen är mer snabbväxande än andra, det vet jag inte. Jag gissar att det går på ett ut eftersom man ändå måste vänta ett par år innan de etablerar sig ordentligt.