tror en del förväxlar kreditkort och bankkort. kreditkort=kort där du har en kredit knuten bankkort=kort där du bara kan utnyttja din behållning på kontot,sk betalkort. de flesta har nog ett kreditkort med en övertrasserings/kreditsumma som givetvis banken vill att man utnyttjar= betala räntor. själv har jag ingen nytta av krediter då jag tror på att ha sparade medel för oförutsedda utgifter,jag har bankkort/betalkort så kontanter har jag sällan på mig. kontanthantering i bankerna är dessutom på väg bort,sedelautomater på mackarna försvinner och de enda som sörjer är väl bovar och de som kör svart. med det som bakgrund är ju ett kort nödvändigt och det är väl det som myndigheterna vill,om alla endast betalar med kort och kontanter försvinner så försvinner också det mesta svarta.allt blir ju kontrollerbart för skatteverket. för bankernas del skyller de på rånrisk och den finnes men huvudorsaken är väl snarare att spara pengar genom att slippa transportera kontanter mellan depåer o kontor. att de flesta kort dessutom är avgiftslagda från banken lär väl också spela in. ulf
|