Tillhör kategorin lång och smal (jag kallar mig själv för slank, låter vackrare) med 177 cm och ca 57 kg. Och så här har jag sett ut sedan tonåren oavsett vad jag äter eller (inte) gör. Har väldigt lätt för att gå ned i vikt men inte åt andra hållet. Har fått höra att folk tror jag är bulimiker, de ser mig ju vräka i mig mat.
Undrar hur många gånger jag har hört "Vad smaaaaaal du e!" och jag får alltid lust att svara typ "Det är inte du! Pilutta dej!". Jag hörde det främst ifrån en arbetskamrat och ville jag djävlas med henne (hon kunde vara djävulsk själv!) så satte jag gärna på mig kläder som verkligen gjorde mig lång och smal för att poängtera hur kort och satt hon själv var.
Jag har alltid undrat över vad det är som gör det OK att kommentera att någon är smal - det är ju definitivt inte OK att kommentera om någon är överviktig! (Har andra erfarenheter än dig, mammamaggan.)
Visst kan jag reagera om någon är väldigt smal, särskilt om det är någon som sitter och petar i salladsbladen. Men jag reagerar också starkt när tjocka mamma och pappa sitter med tjocka barnet och vräker i sig glass, tycker inte att det är snällt mot barnet på något sätt.
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|