Jag har svårt att se upprördheten?
Sverigedräktens historia i sig är ju ganska talande. När sockendräkterna var på utdöende och inte användes till vardags längre beställde en prinsessa av Baden en ny högtidsdräkt av en nationalromantisk konstnär för att använda den vid hovet och sedan dog bruket ut efter några årtionden eftersom den uppenbart inte var populär eller hade någon större förankring? Sen får den ett pånyttfödande på 70-talet och blir populär med Silvia och officiell 1983! Är det svensk kultur när något är från 1983???
Det finns något som kallas "banal-nationalism" inom statsvetenskap och dit räknas flaggviftande och symbolik som oftast används för att visa någon nationell samhörighet. Det paradoxala är att sådan symbolik ganska sällan varken är gammal eller speciellt traditionell utan ofta något ganska nytt.
För mig får gärna kungahuset och de som känner sig manade strutta runt i en konstruerad dress men för mig säger den inget alls?
Håller med Trampendal att det finns så mycket traditioner och kunskap som ofta är regional dessutom om jordbruk, fiske, slöjd, mat, dialekt mm som
inte bevaras eftersom kunskapen dör ut!
PS jag kan slå med lie

Däremot är jag dålig på att bygga hässjor...