CITAT (EKLO @ 28-01-2013, 14:11)

Jag är inte så kunnig kring detta själv, men har insatta goda vänner som menar att man själv - förutom att undvika antibiotika så långt det är möjligt - bör äta fr a kött som är kravmärkt av denna anledning (det starka hotet med antibiotikaresistens). Alltså hellre en ekoodlad köttbit (om man alls ska äta kött) än ekoodlade grönsaker - om plånboken gör att man måste välja. Jag tycker det låter logiskt och gör så.
En klok inställning tycker jag
Sedan 1986 är det förbjudet i Sverige med antibiotika i djurfoder. Men det förekommer ju överallt i vår globala värld, nu läste jag på och såg uppgifter om att 50% av antibiotikan används inom djurhållningen i tillväxtbefrämjande syften. Små doser i djurfodret minskar infektioner och tarmstörningar vilket gör att djuren anses växa fortare och uppnå slaktvikt snabbare vilket är en ekonomisk fördel. Dock finns de som hävdar att kostnaderna tar ut varandra om man avstår från antibiotika men en del tankegångar sitter djupt rotade.
Antibiotikan finns ju även i våra vattendrag, vissa typer av antibiotika är stabila och riskerar komma in i näringskedjan och våra reningsverk klarar idag inte av den reningen idag.