CITAT (EKLO @ 28-01-2013, 19:14)

Hej, jo jag är helt medveten om prisfrågan. Men man kanske kan dra ner på köttet och äta annat och ta ekokött det lilla kött man äter?
Det jag tyckte var så allvarligt när jag talade med mina mer kunnigare inlästa vänner om saken - var att det dessvärre inte verkar vara så att man når så långt med att vara restriktiv med "människoantibiotika", djurhållningen är ett större hot för risken med resistens - det är ju detta som är så besvärligt, tycker jag. Jag är ju också köttätare, och inte heller jag gjord av pengar. Jag minskar köttanvändningen sedan jag fick reda på detta, äter mer grönsaker och köper svenskproducerat antibiotikafritt eller utländskt ekokött är nog dessvärre den viktigaste möjligheten vi konsumenter har att påverka.
Och som jag sa: Väljer man att i något led äta ekologiskt är det bättre att välja köttet än grönsakerna, av antibiotikaskäl, jag odlar mina egna grönsaker mest nu, men jag har köpt en del ekologiskt förut, det har jag slutat med för att få lite mer pengar till köttet.
Vi äter nästan bara svenk kött och så mycket fisk.
Jag kan inte odla grönsaker på balkongen och kan inte heller alla grönsaker.
Men igår och idag åt vi grönsakssoppa. Men då går jag hela tiden hungrig och inte är det roligt.
Under mina 20 år som bondmora har vi aldrig använd antibiotika i förebyggande syfte, inte heller för att dom skall växa fortare.
Men lika mycket som man kör köttet än hit och dor, så åker även människor till alla möjliga länder och släper allt möjligt med sig hem.
Elisabeth