CITAT (oliv @ 29-01-2013, 09:44)

Om jag ska vara noggrann så måste jag även ange vilken jord utöver zon mina rosor växer i, dessutom inverkar lokala ljusförhållanden och fuktighet (kan variera på ens egen tomt). Men frisk kan man ju kalla en ros som tål lite mer än sina optimala förhållanden.
Det gäller att hitta de som trivs i ens egen trädgård.
Mina rosor växer i lerjord, som är lite uppblandat med kompost, någon typ mellanlera skulle jag säga. Och ja, jag har också testat några rugosor, de är väldigt långsamma hos mig, trivs antagligen bättre i lite lättare jord och med mer sol (jag har mest halvskugga).
Så kan det nog absolut vara! Jag hade från början 4 st New Dawn som skulle varit vid rosgången & spaljén upp mot huset. Bestämde mig för att ge bort dem & satte dem alla tillfälligt rotslagna i en pallkrage med billig köpejord (bara pang ner i jorden i samma trånga låda, utan krusiduller, vatten ibland) - och vips var alla jättefina och blommade hur rikligt som helst... Blev så sne så jag behöll en bara för att... kan ju inte ha dom i den där lådan - där ska mina grönsaker vara! haha

Ska nu testa att plantera den på ett annat ställe som likt där pallkragen står är lite mer öppen & blåsig och se vad som händer...
Den här 'Ghislaine de Féligonde' blir jag bara mer & mer sugen på! Alla pratar sig så varm för den och jag som hade bestämt mig för att pausa rosinköpandet lite...
Hos mig är det mest sandblandad ocg ganska torr jord men med grym naturlig dränering... kanske därför vresrosorna & Hansan trivs så bra hos mig då?!