Funderingar och planering börjar ta form och våren är snart här :-) Bestämt mig för att köpa stora bokplantor men ser nu att jag behöver minst 15 m lång häck och det blir eg i dyraste laget om det ska va 3 plantor/m. Min fråga nu är ; hur blir det om jag sätter bara en planta per meter. Förstår ju att det inte, till en början iallafall, blir mycket till häck, men om jag tittar på bok längs lilla vägen till stugan där det regelbundet klipps längst diket, så är ju dessa plantor täta, breda och skulle fungera gott som insynsskydd. Jag är inte ute efter en mönsterhäck, detta är en skogstomt, jag har 1 km till närmsta granne, utan mer ett tätt och fint buskage/insynsskydd mot vägen. Kanske 50 el 70 cm mellanplantorna ? Har också haft tankar sätta de stora plantorna med 1m mellanrum och fixa egna småplantor och plantera mellan de stora, fast då får de små kanske för lite ljus/näring ? Tacksam om någon orkar engagera sig i mina bekymmer, eg är det "kära" bekymmer för det är kul att spåna på vilket som kan bli bäst :-)
|