Vi planterade häck av blodbok -07. Plantorna var så stora som möjligt eftersom jag snabbt ville få en uppvuxen häck.
Stora plantor är ju förstås dyrare, vi satte därför med lite större mellanrum än vad som rekomenderades (häcken blev dyr nog ändå)
Vi satte alltså med ca 50 cm mellanrum. Idag ångrar jag det lite, det är inte så lätt att få häcken tät nertill.
De första åren (och även nu) försökte jag att spara grenarna för att "väva" in i grannplantorna, allt för att få det lite tätare.
Ibland fäste jag ihop grenarna från olika plantor med klädnypa för att "tvinga" dem att växa i rätt riktning.
Jag klippte ingenting första året, andra året tog jag in häcken på sidorna för att ange bredden och först tredje året toppade jag plantorna. De hade då vuxit ganska högt (och jag vill ha en tät och hög häck)
I samband med planteringen (som var på hösten) jordförbättrade vi så mycket vi kunde. Hela följande sommar stödvattnade vi ofta.
Idag är häcken ca 2,5 m hög (för hög, skall klippas ner mer under JAS) ca 60 cm bred, men ännu inte så tät.
Har dessvärre ingen färskt foto på häcken men nedan ser du planteringsfasen.

häckplantering1.JPG
häckplantering 3.JPG
häckplantering 2.JPGEdit: Hade skrivit fel avstånd mellan plantorna!
Redigerat av Monaxe: 30-01-2013, 14:34